/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
Så ska Mercedes sänka utsläppen från framtidens bilar
Carl Undéhn
22 dec 2025
Elbilar kommer med fördelen att de inte orsakar några lokala utsläpp och laddas de med grön el körs de med lågt klimatavtryck. För att minska utsläppen även från produktionen driver Mercedes internt och tillsammans med underleverantörer projektet Tomorrow XX för att ta fram nya sätt att bygga bilar på. Målet är en cirkulär tillverkning med […]
Elbilar kommer med fördelen att de inte orsakar några lokala utsläpp och laddas de med grön el körs de med lågt klimatavtryck. För att minska utsläppen även från produktionen driver Mercedes internt och tillsammans med underleverantörer projektet Tomorrow XX för att ta fram nya sätt att bygga bilar på. Målet är en cirkulär tillverkning med ett helt slutet kretslopp av materialen som används. Något som även innefattar återvining av batterier, och här kan ni läsa ett reportage från vårt exklsiva besök vid Mercedes fabrik för batteriåtervinning.
Redan idag använder Mercedes aluminium från norska Hydro som är framställt med 70 procent lägre koldioxidutsläpp än genomsnittet för europeisk produktion. Till 2030 är målet att kunna använda aluminium med 90 procent lägre utsläpp.
Inom Tomorrow XX har det tagits 400 förslag på delar av produktionen som kan göras om för att minska utsläppen. Utifrån det har 40 konkreta projekt tagits fram som det nu arbetas på. Bland annat en ny förbindelse mellan mittkonsolen och bilens underrede som tillverkas av glasfiberförstärkt plast med insatser av stål. Tidigare tillverkades delen av magnesium, som både är dyrt och orsakar stora utsläpp av koldioxid. Ett annat projekt är nya strålkastare som skruvas ihop, i stället för att som idag ofta är fallet sättas ihop med lim. Den nya strålkastaren är då både enklare att återvinna och att reparera om den skulle gå sönder.
Enligt samma princip vill Mercedes använda mer av samma material i de omkring 250 kilo plast som sitter i tillverkarens bilar idag. Något som också det förenklar återvinning och genom att använda plast från återvunna PET-flaskor minskar koldioxidavtrycket ytterligare.
Det cirkulära tänket ska inte begränsa sig till märkets egna bilar. I en pilotstudie har Mercedes inom Tomorrow XX lanserat en satsning på att köpa in begagnade bilar även från andra märken för att återvinna material som kan användas i produktionen av nya bilar.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-GLB05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMErcedes-CLAwebb08.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMercedes-CLA-Shooting-Brake02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLiten-G-klass.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-GLB-vintertest02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4201.webp)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FHongqi-E-HS9-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)