Renault överväger att skippa batterileasing till Zoe

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

16 okt 2014

Renaults elbil Zoe, är en väldigt praktisk bil – något mindre än Leaf, men ändå femsitsig och har som främsta fördel möjligheten att ladda växelström. Detta göra att man kan nyttja de vanliga trefaskontakterna som det finns gott om i Europa, och framför allt Sverige, för semisnabb laddning. Om alla elbilar kunde ladda växelström direkt i bilen skulle utbyggnaden av laddinfrastruktur också bli mycket billigare än den är i dag. Snabbladdarna Chademo och CCS, asiatiska respektive europeiska, kräver likström vilket gör laddstationerna dyrare att upprätta. Växelström är det som kommer direkt från uttagen och måste omvandlas till likström innan de kan nå bilarna.

Ett problem med Zoe, och en anledning till att många väljer bort bilen är att man tvingas hyra batteriet. Du kan inte köpa hela bilen med batteriet inkluderat. Det får flera konsekvenser som osäkerhet vid försäljning och att man i förväg måste bestämma hur långt man ska åka varje år.

Nu överväger dock Renault, enligt Transport Evolved, att vid sidan om batterihyra börja sälja bilarna med batteriet inkluderat. Denna förändring ska dessutom komma inom en snar framtid. Vi håller tummarna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!