Tyska biltillverkare laddar för framtiden

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

29 nov 2016

Daimler investerar 100 miljarder kronor i elbilsteknik. BMW i3 får längre räckvidd. Porsche förutspår att Mission E blir en storsäljare. De senaste dagarna har tre stora tyska bilföretag berättat om sina framtidsplaner.

– Vi har kalkylerat för att sälja i storleksordningen 20 000, säger Porsches vd Oliver Blume om Mission E till Automobilwoche.

20 000 per år, alltså. Som en jämförelse kan vi ta populära 911, som förra året sålde i 31 500 exemplar. Och så länge som Porsche håller vad de lovar är det inte orimligt med 20 000 bilar per år: En räckvidd på 500 kilometer, snabbladdning på en kvart och noll till hundra på 3,5 sekunder.

Porsches elbilsplaner stannar inte vid Mission E. Även 718 Boxster komma som laddmodell, skriver den tyska tidningen. Den planen är dock inte lika långt gången som Mission E.

Det enda som kan hålla tillbaka försäljningen av Mission E är väl priset. Det är inte någon folkelbil. Men till skillnad från Porsche är BMW fast beslutna om att ta upp kampen mot Tesla Model 3, Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e och andra ”billiga” långräckviddare som väntas bli mycket populära.

Welt am Sonntag skriver att i3 redan nästa år får betydligt längre räckvidd än dagens 300 kilometer. Dessutom ska den, precis som Tesla Model S, få ett ”nosejob” – alltså en ny front.

Även Daimler tror på elbilens framtid och storsatsar.

– Vi tänker investera upp till tio miljarder euro i den här satsningen, säger styrelseledamoten Thomas Weber till tyska tidningar och lägger till att en räckvidd på 700 kilometer inte är orimlig. Alltså tillräckligt för att köra ifrån de flesta bensinbilar, vare sig vi talar om NEDC eller EPA.

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!