Mini lanserar Cooper SE – med tio år gamla specifikationer
Fredrik Sandberg
11 jul 2019
Mini har visat upp sin elbilsversion. Specifikationerna är som följer: Motor på 135 kW/184 hästkrafter med ett vridmoment på 270 Nm. 0–100 ska gå på 7,3 sekunder.
Batteriet på 32,6 kWh ska ge en räckvidd på cirka 235–270 km, hävdar företaget.
Det är alltså sämre specifikationer än den Mini som BMW testade för tio år sedan i några utvalda länder hos några utvalda familjer. Den bilen hade en motor på 150 kW, ett batteripack på 35 kWh.
Mini Cooper SE är en tredörrarsbil med ett lastutrymme på 211 liter (731 liter med nedfällda säten). Den väger 1 365 kg och kan laddas med max 50 kW.
Priset då? Med en räckvidd och prestanda som, vad ska vi säga har några år på nacken, borde ju priset vara lågt.
Så här ser prislistan ut:
MINI Cooper SE kan köpas i tre färdiga paketnivåer, varav paketet Essential är standard:
Essential: 359 000 kr
Experience: 383 500 kr
Maximise: 416 400 kr
Alltså inte direkt någon billig pendlarbil.
Reaktionerna på att BMW lanserar sin första Mini med de här specifikationerna har inte varit nådiga. The Verge menar att bilen förklarar varför BMWs vd Harald Krueger nyligen avgick. Han klarade inte av att ta BMW in i framtiden, och enligt Reuters var det han som försenade elbilsutvecklingen på företaget.
Ett förlorat årtionde, menar Electrek-redaktören Seth Weintraub på Twitter.
Med tanke på att bilar i Minis storlek från Opel, Peugeot och Renault med nya Zoe har en betydligt bättre räckvidd från batterier på cirka 50 kWh och troligtvis kommer att vara billigare är det svårt att se hur kunderna ska flockas kring Mini. Men det är klart, bilen har ett utseende och en charm som är svår att motstå för många fans.
Svenska kunder kan hursomhelst förhandsboka MINI Cooper SE till en kostnad av 15 000 kr. Det sker här: