Volvo satsar på säkerhet i helelektriska XC40
Lotta Hedin
25 sep 2019
Om tre veckor visar Volvo upp sin första helelektriska bil för allmänheten – suven XC40.
Och det är säkerheten som Volvo nu trycker på inför introduktionen.
– Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars i ett pressmeddelande.
För att hantera avsaknaden av en motor, och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar, har säkerhetsingenjörerna varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen på bilen.
Karossen har också förstärkts i bakpartiet.
”Här har den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen”, skriver Volvo.
Volvo har också utvecklat en ny säkerhetsstruktur för batteriet i XC40.
”Batteriet skyddas av en säkerhetsbur som består av en ram tillverkad i extruderad aluminium och som har bäddats in i mitten av bilens karosstruktur, vilket skapar en inbyggd deformationszon runt batteriet”
Den batteridrivna XC40 blir också den första Volvo-modellen som utrustas med nya säkerhetssystemet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer.