Abarth 600e är den mest kraftfulla Abarth någonsin
Carl Undéhn
1 nov 2024
Med Abarth 500e fick vi en i alla fall optiskt mer sportig version av småbilen Fiat 500e. Att Barth tar sig än även den större Fiat 600e är ingen överraskning, och tidigare i år fick vi se den första bilden på modellen. Då lovades det bli ”den mest kraftfulla Abarth någonsin” och nu får vi veta vad det innebär.
Standardversionen av Abarth 600e kommer med en elmotor som har en effekt på 175 kW (238 hästkrafter) och klarar 0100 km/h på 6,24 sekunder. Hos toppversionen Scorpionissima, som kommer i färgen Hypnotic Purple och har syntetiska motorljud, har effekten höjts till 207 kW (281 hästkrafter) vilket sänker tiden för 0.100 km/h till 5,85 sekunder. Men den som vill ha en sådan får inte fundera för länge. Scorpionissima byggs nämligen i endast 1.949 exemplar. En hyllning till året då Carlo Abarth grundade sitt företag med delar för att göra sportigare versioner av modeller från Fiat.
Jämfört med vanliga Fiat 600e har Abarth lagt till större fälgar på 20 tum. Spårvidden har breddats med 30 millimeter fram och 25 millimeter baktill och det har gjorts en del aerodynamiska förändringar i karossen. Det hittas också en mekanisk differentialspärr för bättre väggrepp.
Som en sportbil för vardagen kommer Abart 600e med olika körlägen för olika situationer. Vid jobbpendlandet är det tänkt att köra i läget Turismo med en tippfart på 150 km/h. Den som vill ha lite mer körglädje i vardagen kan lägga i läget Scorpion Street. Då höjs toppfarten till 170 km/h och motorn ger en maxeffekt på 170 kW samt ett vridmoment på 345 Nm. Om det till helgen är dags för lite bankörning hittas också läget Scorpion Track, som släpper lös motorns hela effekt direkt och toppfarten är här 200 km/h.
Det nämns ingenting om batteristorleken, som vi får anta är samma 54 kWh som hos Fiat 600e. Räckvidden för Abarth 600e är enligt WLTP upp till 33,4 mil, vilket kan jämföras med de 40 mil som Fiat 600e tar sig spå en laddning.
Svenska priser och leveransdatum har inte meddelats.