Alfa Romeo Milano vill vara sportigast i klassen
Carl Undéhn
10 apr 2024
Förra sommaren visade Alfa Romeo supersportbilen Tipo 33 Stradale, en supersportbil som också var märkets första helt eldrivna modell. För de som ville kunde få den antingen med V6:a eller med två elmotorer och 750 hästkrafter. Tipo 33 Stradale byggdes däremot endast i 33 exemplar. Och var slutsåld redan när den visades.
Så med kvällens premiär för den kompakta elsuven Milano kan man säga att Alfa Romeo visat sin första riktiga elbil. Namnet är en hyllning till hemstaden där märket grundades för över 110 år sedan. Tillverkningen ska däremot ske i Stellantis fabrik i Polen, där även Jeep Avenger skruvas ihop. En bil som Alfas nya elbil också delar en del teknik med.
Alfa Romeo Milano kommer även som hybrid och med elmotor får den tilläggsnamnet ”Elettrica”. Modellen beskrivs som en ”kompakt sportbil” och mäter 4,17 meter på längden. Med det är Milano en utmanare till bland andra Volvo EX30, som är 4,23 meter lång. När det kommer till bagaget vinner i alla fall Alfa Romeo Milano. Trots fem centimeter kortare kaross rymmer det 400 liter, jämfört med 318 liter hos Volvo EX30.
I botten hos Alfa Romeo Milano hittas ett batteri på 54 kWh som ger en räckvidd på upp till 41 mil. Det gäller då för versionen med 156 hästkrafter. Både batteristorlek och antalet hästkrafter känns igen från Jeep Avenger. Men med Milano vill Alfa Romeo också erbjuda den sportigaste körupplevelsen i sin klass. Så för mer tryck på vägen finns också versionen Veloce, som då kommer med 240 hästkrafter. För att återgå till jämförelsen med Volvo EX30 så kommer den i sin fyrhjulsdrivna toppversion med 428 hästkrafter.
Design har alltid varit viktigt för Alfa Romeo och Milano ska inte vara något undantag. Till skillnad från konkurrenterna i klassen som beskrivs som ”kyliga” har märkets designers fokuserat på att ge bilen vad som beskrivs som en slingrande och spännande form. De ska ha gått så långt att Alfa Romeo talar om att det uppstår en ”stark önskan att smeka den”.
Vad vi får är en bil ändå ganska avskalad kaross med korta överhäng både fram och bak med väl markerade hjulhus. I fronten hittas den klassiska Scudetto-grill och i andra änden av bilen ett tydligt markerat bakparti. Innanför karossen hittas interiör med sportigt tajt intryck och en hel del fysiska knappar. Inte minst på ratten, där finns både en mängd knappar och rattar. Bakom den sitter ett digitalt instrumentkluster och ovanför mittkonsolen en pekskärm på 10,25 tum för bilens infotainmentsystem.
Det ska kunna styras med ”drag and drop” som på en mobiltelefon. För första gången hos Alfa Romeo finns nu röststyrning som aktiveras med ”Hey Alfa!” och längre fram ska använda ChatGPT. Med ”EV Routing” ska navigationssystemet planera resan och lägga till passande laddstopp på vägen. Det och andra system ska förbättras med tiden genom uppdateringar som laddas ned over the air, OTA.
Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats. Men enligt Alfa Romeo ska Milano var en ”inkluderande” modell som gör det möjligt för alla att få tillgång till en ”attraktiv bil”.