Tvärstopp för bilindustrin – men andelen elbilar spås fortsätta öka

Lotta Hedin

Lotta Hedin

25 jun 2020

Coronaviruset har inneburit ett tvärstopp för bilindustrin, med stängda fabriker över hela Europa. Men även om bilförsäljningen totalt sett lär minska kraftigt väntas andelen elbilar fortsätta att växa.

Volkswagen, Volvo, Nissan, Renault, Tesla, Peugeot – när den här tidningen trycks ligger bilfabrikerna stängda och öde i hela Europa. Även i USA och Asien är produktionen stoppad på många håll, även om fabriker i Kina börjat kunna öppna igen.

Orsaken är förstås coronavirusets spridning, och de stängda fabrikerna handlar delvis om att stoppa smittspridning. Men också om en snabbt vikande efterfrågan. När börserna faller och människor varslas från sina jobb är det svårt att sälja bilar.

– Bilbranschen är den som brukar drabbas först när konjunkturen viker. Men det här är inte någon vanlig lågkonjunktur. Nu står alla helt stilla, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Hur mycket bilförsäljningen kommer påverkas i Sverige är ännu för tidigt att säga, menar hon. 

– Allt handlar om när produktionen kan starta igen och hur ekonomin har klarat sig.

För närvarande ligger Bil Swedens prognos kvar, som säger att 30 procent av alla nyregistrerade bilar 2020 kommer vara laddbara.

En tredjedel av dessa beräknas vara rena elbilar, vilket skulle betyda att de rena elbilarna står för cirka 10 procent av den totala nybilsförsäljningen 2020.

Det är en kraftig ökning från 2019, då 11,4 procent av alla nya bilar var laddbara, och 4,4 procent var rena elbilar.

Om prognosen för de laddbara bilarna kommer att ändras är för tidigt att säga. 

– Vi vet inte ännu, men det skulle kunna vara till följd av komponentbrist eller andra praktiska svårigheter som krisen kan föra med sig, säger Jessica Alenius. 

Någon svängning när det gäller efterfrågan på laddbara bilar på längre sikt ser man dock inte. Varken sjunkande oljepriser eller den osäkerhet i samhället som pandemin kan tänkas föra med sig kommer stoppa svenskarna från att välja laddbara bilar i allt större grad, tror Bil Sweden. 

Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

– Vi är mitt inne i den här omställningen nu. Även om allt stannar av lite nu, kommer inte  det betyda att man går tillbaka till att köpa bensin- och dieselbilar. Priset på el kommer vara fortsatt billigare även om priset på bensin och diesel går ner lite. Och bonus-malus med klimatbonusen finns ju kvar som ekonomiska incitament för att välja laddbart, säger Jessica Alenius.

Det finns de som menar att EU borde slopa de nya koldioxidkraven på biltillverkarna nu – något som annars manar på försäljningen av elbilar, eftersom den kan göra att tillverkarna slipper böter. 

Vore det rätt att slopa dem tycker du?

– Nej, även om coronaeffekterna medför produktionsstopp och minskade volymer så är vi mitt uppe i en omställning som drivs av viljan av att minska klimatpåverkan från nya bilar. Det vore olyckligt om omställningen skulle stanna av. Däremot behöver konsumenterna och företagen få stimulanser så att bilmarknaden kickas igång igen när vi har krisen bakom oss.

Osäkra leveranser i coronavirusets spår

Stängda bilfabriker gör leveranstiderna för nya elbilar ytterst osäkra. Men det kan finnas lagerbilar att köpa – till bra pris. Redan innan coronaviruset var det många elbilsköpare som fick vänta länge på sina bilar, och framflyttade leveranstider har inte varit någon ovanlighet i branschen. Hur det blir framöver, efter att fabriker över hela världen fått stänga på grund av viruset, är det ingen som ens kan gissa.

– Beställer du från fabrik vet ingen, allt hänger i luften nu, säger en återförsäljare av Renault Zoe.

Zoe tillverkas i franska Flins-fabriken, som stängdes i mitten av mars. I samma veva stängde Volkswagens, Nissans, Peugeots, Volvos, Hyundais och Audis fabriker där märkenas elbilar tillverkas. Kanske har de öppnat igen när den här tidningen kommer ut, kanske inte. Ingen vet.

– De bilar som var färdigtillverkade innan fabriken i Bryssel stängde har lämnats för transport. Men hur leveranserna påverkas sedan har vi i nuläget inget svar på, säger Irene Bernard, pressansvarig på Audi, där man initialt bestämde att hålla fabrikerna i både Europa och Mexico stängda i två veckor. 

Peugeot e-208 ska tillverkas i Trnava-fabriken i Slovakien, som även den stängdes från mitten av mars och två veckor framåt, till att börja med. Enligt en stor Peugeot-återförsäljare vi talar med går det att lägga beställningar på bilar som ska börja tillverkas i april, och få dem i maj. Men det förutsätter förstås att stoppet i fabriken inte blir längre.

Osäkerheten gäller även Kias bilar, som produceras i Sydkorea.

– Leveranstiderna har tidigare varit 5–9 månader, men nu vet vi inte riktigt med coronaviruset. Vi kan inte lämna några garantier, säger en försäljare av Kia e-Niro.

Trnava-fabriken i Slovakien där Peugeot e-208 tillverkas ska stängas på torsdag.

Men för den som är på jakt efter en elbil kan det löna sig att kolla vad som finns i lager.

När vi ringer runt får vi veta att många återförsäljare har en hel del bilar inne, som är eller – enligt vissa försäljare – kan bli rabatterade.

En stor återförsäljare av Renault Zoe har dragit av 12 000 kronor på alla nya Zoes i lager. En annan lovar att det finns Hyundai Kona i alla utföranden inne, och en tredje att det finns en rad Audi e-Tron i ”pipen” som nu kan bli våra till ett extra fördelaktigt pris.


Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: