Annons:

Bil- och batteritillverkning – så vill Byd växa i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 mar 2025

Kinesiska Byd har på kort tid etablerat sig som världens näst största tillverkare av elbilar och en sjätteplats totalt bland världens biltillverkare. Än så länge är det på hemmamarknaden Kina som märket säljer majoriteten av sina bilar. Att målet är att även Europa ska bli en viktig marknad för Byd rådet det inga tvivel kring.

Som första kinesiska tillverkare bygger Byd en europeisk bilfabrik i Ungern, där modellerna Atto 3, Dolphin och fler ska börja rulla av banden innan årets slut. Ytterligare en fabrik för den europeiska marknaden ska stå klar i Turkiet redan nästa år och nu öppnar Byd-chefen Stella Li för en tredje fabrik här. Var den skulle kunna hamna och när den kan tas i bruk har inte meddelats.

Byd Atto 2 är den senaste modellen från Byd i Europa. Den har ännu inte fått svenskt pris och lanseringsdatum.

Enligt sajten Bloomberg vill Byd även börja tillverka batterier till sina bilar på plats i Europa. Efter CATL är Byd idag världens näst största tillverkare av batterier till elbilar. Bakgrunden är det egenutvecklade LFP-batteriet Blade, som förutom av Byd används av en rad andra tillverkare. En ny och förbättrad version av Blade-batteriet väntas vara på gång att visas inom kort.

Med fabriker för både bilar och batterier i Europa påverkas Byd inte av de strafftullar som EU har infört på elbilar tillverkade i Kina. I Byd:s fall handlar det om strafftullar på 17 procent, utöver de 10 procent importtull som läggs på alla bilar från Kina.

Trots de stora planerna har satsningarna i Europa för Byd hittills gått under förväntan. Under årets första två månader registrerades det in totalt 147 exemplar av de sex modeller som Byd säljer på den svenska marknaden idag.

Annons: