Bilindustrin uppges vilja skjuta upp sänkt utsläppsgräns
Carl Undéhn
13 sep 2024
De skärpta utsläppsreglerna för personbilar som börjar gälla inom EU nästa år är något som engagerar flera av kontinentens biltillverkare. Orsaken är att de flesta av dem inte kommer att klara de nya gränsvärdena. Något som innebär att de riskerar dryga böter, om de inte lyckas sälja fler eldrivna modeller.
Enligt ett utkast som branschtidningen Automotive News tagit del av vill “industrilobbyn” nu verka för att sänkningen av gränsvärdet skjuts upp med två år. “EU befinner sig i en kris som orsakas av låg efterfrågan på elbilar från konsumenterna och orättvis konkurrens från elbilstillverkare i tredje land, vilket innebär att EU:s industri inte kommer att kunna uppfylla dessa minskningsmål”, citerar tidningen från utkastet.
Exakt vilken lobbygrupp som ligger bakom texten är oklart. De europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA har nyligen varnat för att bilindustrin riskerar tvingas betala miljarder i böter när de nya reglerna träder i kraft.
– Om elbilarna stannar på dagens nivå kan den europeiska industrin tvingas betala 15 miljarder euro i böter, sa Luca de Meo, chef för både ACEA och Renault, i ett samtal med den franska radiokanalen France Inter förra helgen.
Men ACEA uppger nu att utkastet med kravet att skjuta upp sänkningen av utsläppsgränserna inte kommer från dem. Uppgifterna möter också kriti från bland andra Transport & Environment, också det en lobbyorganisation som verkar för omställning till eldrift i Europa.
– Bilindustrilobbyns inställning är absurd. Tillverkarna har gjort vinster på mer än 130 miljarder euro sedan 2022 och har haft flera år på sig att förbereda sig för målet. Nu försöker de utlösa ett undantagstillstånd så att de kan fortsätta att sälja förorenande bilar, säger Marie Cheron, chef för fordonspolitik hos Transport & Environment i Frankrike i ett pressmeddelande.
Enligt EU:s stegvisa minskning av utsläpp från trafik sänks gränsvärdet nästa år från dagens 116 gram koldioxid per kilometer till 93,6 gram koldioxid per kilometer. Överskrids utsläppsgränserna måste tillverkarna betala böter som uppgår till 95 euro (ca 1.000 kronor) per gram som överstiger gränsvärdet för varje såld bil.