/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FP90385570_lowRes_the-new-bmw-communic-scaled.jpg)
BMW vill visa solid state-batterier senast 2025
Carl Undéhn
19 apr 2021
Med lanseringen av i4 och kommande modeller med eldrift befinner sig BMW i vad de beskriver som den andra fasen av elbilar. Den ska pågå till år 2025 och efter det ska den verkliga förändringen komma i vad som döpts till ”Neue Klasse”, den nya klassen. Det är en anspelning på de framgångsrika modeller med […]
Med lanseringen av i4 och kommande modeller med eldrift befinner sig BMW i vad de beskriver som den andra fasen av elbilar.
Den ska pågå till år 2025 och efter det ska den verkliga förändringen komma i vad som döpts till ”Neue Klasse”, den nya klassen. Det är en anspelning på de framgångsrika modeller med samma namn som under 1960- och 70-talet räddade den krisande biltillverkaren.
Den nya-nya klassen är så klart elbilar och BMW säger sig vilja utrusta dem med en ny och bättre generation av batterier. Det handlar också om den sjätte generationen av BMW:s eDrive som ska ersätta den femte som vi nu ser i kommande modeller.
– Vi vill tydligt öka energitätheten i cellerna och samtidigt minska kostnaden och mängden material. Vi vill också minska användningen av (icke återvunna) råvaror för att verkligen skapa ett ”grönt batteri”, meddelade BMW:s vd Oliver Zipse i ett pressmeddelande.
BMW säger sig undersöka olika tekniker för att uppfylla kraven och solid state-tekniken ser ut att bjuda på bäst förutsättningar.
– Vi bedriver intensiv forskning kring tekniken för solid state-batterier. Mot slutet av årtiondet kommer vi implementera ett batteri anpassat för bilar i serieproduktion, säger Frank Weber som är utvecklingschef hos BMW i ett uttalande.
Han lägger också till att de redan innan 2025 vill visa upp ”demonstrationsbilar” med tekniken.
Till sin hjälp i utvecklingsarbetet får de hundratals miljoner kronor i statliga stöd, samt pengar från EU:s forskningsfond för batteriutveckling.
Bilindustrin har stora förhoppningar kring solid state-batterier som erbjuder både snabbare laddning och bättre prestanda. Hittills har ingen lyckats tillverka dem med vinst i stor skala. Bland annat meddelade tillverkaren Fisker att de i alla fall för tillfället lägger ned sin forskning kring tekniken.
Företaget QuantumScape anses ha kommit längst i utvecklingen och ska dra igång en pilotanläggning för tillverkning i Kalifornien. En av dess investerare är Volkswagen som nyligen gick in med ytterligare 100 miljoner dollar i QauntumScape efter att deras batterier uppfyllt Volkswagens krav vid tester.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
 
        /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4231.webp)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FTesla-Elon-Musk01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FHonda-Super-One01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4216.jpeg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FVolvo-Eldrivna-Lastbilar-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNissan-Solid-State-2024-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNissan-Solid-State-2024-02.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FPV5-Cargo-Rekord.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4216.jpeg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FPeugeot-e-209-New-2023-3.jpg)