Därför lovar Ford inga elbilar med räckviddsrekord
Carl Undéhn
2 jun 2023
Hur långt du kan köra innan det är dags att ladda är ett viktigt argument i valet av elbil. Att vi gärna vill ha så lång räckvidd som möjligt vet tillverkarna. Att många dessutom vill ha en suv minskar spelrummet för att generera lång räckvidd genom effektivitet. Då krävs det ett stort batteri – och det är dyrt. För dyrt, anser Fords vd Jim Farley som säger till Green Car Report att de inte ställer upp på någon tävling i att erbjuda längst räckvidd.
– Vi kommer inte att öka räckvidden till 600 miles (966 kilometer). Vi försöker tillverka minsta möjliga batteri för konkurrenskraftig räckvidd, säger han till sajten.
De största batterierna i dag är på omkring 100 kWh. Kinesiska Nio är på väg att lansera ett nytt batteripaket till sina modeller som är på 150 kWh. Med det ska sedanen Nio ET7 få en räckvidd på omkring 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Vad räckvidden blir enligt WLTP är ännu oklart. För den eldrivna versionen av jättebilen Hummer använder Fords amerikanska konkurrent General Motors ett batteripaket på hela 205 kWh.
Jim Farley anser däremot att branschen är besatt av att uppnå lång räckvidd genom att sätta in ett så stort batteripaket som möjligt.
– Dessa batterier är enorma; om du har den typen av batterier kommer du inte att tjäna pengar, säger han med hänvisning till att batteripaketet utgör en stor del av kostnaden för en elbil.
Bakgrunden är också att Ford dras med stora förluster med sina elbilar. För att få ned kostnaderna har Ford börjat satsa på de billigare LFP-batterierna. De innehållewr varken nickel eller kobolt, vilket gör dem billigare att tillverka. Nyligen började elsuven Mustang Mach-E säljas med LFP-batterier i USA, till ett lägre pris än innan. Ford investerar också 3,5 miljarder dollar i vad som ska bli USA:s första fabrik för LFP-batterier.