Effektiv och 85 mils räckvidd – då visas Mercedes nästa elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 aug 2023

När Mercedes presenterade konceptbilen EQXX slog den tekniske chefen Markus Schäfer fast att ”effektivitet är den nya valutan”. Med det som motto vill Mercedes sänka förbrukningen och förlänga räckvidden hos sina kommande elbilar. Just mer effektivitet är också vad som lovas med den nya elbilsplattformen MMA. Bland annat tack vare halvledare som använder kiselkarbid. Första modellen som använder MMA-plattformen uppges lanseras i slutet av 2024 och vara en eldriven motsvarighet till dagens Mercedes CLA. Då som en eldriven sedan som kan utmana bland andra Tesla Model 3. Om den likt CLA med förbränningsmotor även kommer som en eldriven kombi – eller shooting brake – är oklart.

Vid mobilitetsmässan IAA i München i början av september ska ett koncept av den kommande elbilen visas upp. Mercedes har redan avslöjat att modellen delvis kommer använda sig av teknik som visats med supereffektiva EQXX. Brittiska Autocar uppger nu att de kommit över mer information om modellen. Bland annat att den till skillnad från dagens elbilar från Mercedes får ett 800-voltstsystem för snabbare laddning. Eldrivna CLA uppges också få ett stort batteripaket på 100 kWh som ska ge en räckvidd på hela 85 mil. Det handlar då förmodligen om den bakhjulsdrivna versionen. Förutom det ska modellen även erbjudas med fyrhjulsdrift. Även en instegsvariant med ett billigare LFP-batteri ska erbjudas, men det nämns inget om storleken på det eller vilken räckvidd bilen då får.

För den kinesiska marknaden ska bilar på MMA-plattformen även kunna utrustas med en räckviddsförlängare i form av en bensinmotor som laddar batteriet.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!