Eldrift dominerar totalt när ADAC listar årets bästa bilar
Carl Undéhn
31 dec 2024
Med över 20 miljoner medlemmar är den tyska bilistklubben ADAC en tungviktare i Europas bilvärld. Precis som vi på elbilen testar också de en mängd bilar varje år och då med olika drivlinor.
Totalt 84 olika modeller har organisationen testat under 2024, och när ADAC nu listar bilarna som efter vilka poäng de har fått är det elbilarna som dominerar totalt i toppen. Nio av modellerna på topp tio-listan är nämligen elbilar. Högst upp med betyget 1,5 (1 är bäst och 5 är sämst) hittas Volkswagen ID.7 Pro och kombiversionen ID.7 Tourer GTX – alltså samma modell som vi utsåg till Årets elbil 2024.
Även ADAC är imponerad av modellen och toppar den med rubriken ”VW ID.7 lämnar lyxbilarna bakom sig”. Med det menar ADAC modellerna som kommer efter ID.7 på listan. Där hittas nämligen BMW i5, Porsche Taycan med batteriet Performance Plus och Skoda Enyaq 85x som alla tre fått betyget 1,6. De följs av Kia EV9, som vi utsåg till Årets elbil förra året, Mercedes EQE SUV 350+ samt tio-i-topp-listans enda modell med förbränningsmotor, Skoda Superb Combi 2.0 TDI, som alla tre fått betyget 1.7.
Efter det är det återigen elbilar på listan med Audi Q4 Sportback 45 e-tron och de i Sverige ännu inte tillgängliga modellerna Genesis G80 Electrified samt Lucid Air Dual Motor som får betyget 1,8.
ADAC trycker också på att alla bilar testas och betygsätts på samma sätt och enligt samma kriterier. De beräknar också utsläpp för elbilar genom att väga in elen de laddas med, och då enligt den tyska elmixen som innehåller mer fossilbaserad el än den svenska.