Eldrivna Porsche 718 lovas bli ”äkta sportbil”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 dec 2024

Nästa år väntas Porsche dra igång tillverkningen av en de eldrivna versionerna av de tvåsitsiga Porsche 718 med modellerna Boxster och Cayman. De kommer då hämta mycket från de tidigare versionerna med förbränningsmotor, men även dra nytta av kunskaper som Porsche har samlat på sig genom sitt engagemang inom Formel E. Då när det kommer till att skapa en effektiv men ändå kraftfull bil.

– Även på allmänna vägar handlar eldrift om effektivitet för när man sparar in energi kan man vinna i vikt, räckvidd eller materialkostnad. Det finns en mängd olika saker vi kan göra med bättre effektivitet, säger Porsches utvecklingschef Michael Steiner till brittiska Autocar.

Rent konkret menar han att en effektiv drivlina kan göra det möjligt att använda mindre batterier och genom det sänka vikten på bilen. Eldrivna Porsche 718 uppges inte som de flesta elbilar ha batterierna i golvet, utan i bakom de båda sätena där motorn sitter i dagens Porsche 718 med förbränningsmotor.

Men Michael Steiner menar också att det gäller att ta ett helhetsgrepp kring bilen och inte enbart fokusera på en effektiv motor utan även bromsar och mjukvara för att lyckas med en verkligt effektiv bil. När det kommer till enpedalskörning är det något som Porsche inte vill ha hos sina bilar då det inte passar med den körupplevelse de vill erbjuda.  
– Om du frågar en racerförare skulle ingen välja ett enpedalsystem eftersom du bör ha kontroll över regenerering och bromsning på samma pedal så smidigt som möjligt. Om du inte har rätt känsla på pedalen i kurvorna litar du inte på bilens stabilitet, säger Michael Steiner.

Just arbetet med känslan i bromsarna är något som Porsche jobbar mycket med för att eldrivna 718 ska upplevas som “en äkta sportbil”.

Och när det kommer till körupplevelse har han kört prototyper av eldrivna Porsche Boxster som han lovvordar både för hur den är på vägen och känslan av att köra med el utan tak.
– Att köra med taket nere på ett tyst sätt – det är inte tyst, men det finns inget motorljud – genom landskapet, höra och lukta allt. Det är en ny upplevelse, säger Michael Steiner.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!