Endast eldrift – hybrider inget alternativ för Rolls Royce

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 okt 2024

Med sin första elbil Spectre har Rolls Royce som sig bör lanserat en stor, lyxig och dyr modell. Priset börjar på strax över 6 miljoner kronor, men för det får du också en lyxlimpa med 53 mils räckvidd, fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer med en effekt på 430 kW, ett vridmoment på 900 Nm – och ja, en Rolls Royce på uppfarten.

För tillverkaren som alltid lagt stor vikt vid en tyst och mjuk körupplevelse utan vibrationer från motorn passar eldrift också som handen i handsken. Därtill ska en Rolls Royce bjuda på vad de kallar ”waftability”, en svävande körkänsla som uppstår ur kombinationen av tystheten tillsammans med bilens fjädring och mjuka men tydliga acceleration.

Och när flera andra tillverkare som Volkswagen och Volvo nu visar ökat intresse för hybriddrivlinan är det inget alternativ för Rolls Royce. Orsak? Hybrider kan inte skapa känslan av waftabilty, menar den nytillträdde chefen för Rolls Royce Chris Brownridge.

Sedan tidigare har Rolls Royce meddelat att märket endast ska lansera helt eldrivna modeller från 2030 och ett år senare tas också den sista modellen med förbränningsmotor ur porgrammet. Något mellansteg med hybrider kommer alltså inte på fråga för lyxtillverkaren.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: