Fisker berättar mer om ”allround-bilen” Alaska
Carl Undéhn
18 aug 2023
Under ett event nyligen visade Fisker flera modeller som planeras lanseras fram till 2026. Två av dem har vi hört talas om tidigare, nämligen den mindre kompaktsuven Pear och sportbilen Ronin. En nyhet var däremot Alaska, en eldriven pickup som planeras börja levereras i början av 2025. Nu har grundaren Henrik Fisker berättat mer om Alaska som ska bli en ”allrounder”. Med det lovas en modell som klarar av de tuffa tag som väntas av en pickup, sportiga köregenskaper samt komforten hos en lyxig elsuv. Om inte det räcker lovas Alaska också bli världens mest hållbara pickup.
Säkert är i alla fall att Alaska med sin längd på 5,3 meter är en förhållandevis liten bil i sitt segment. Genomsnittet för pickuper i USA ligger på 6 meter. För att kompensera de mindre måtten har Alaska fått ett anpassningsbart flak. I normalläge mäter det 1,4 meter, men med en knapptryckning sänks de bakre sätena och bakluckan öppnas. Då går det att lasta dubbelt så långa prylar på upp till 2,8 meter på flaket.
Just förvaringsutrymmen är något som Fisker framhåller extra. Bland annat hittas världens största mugghållare, fack för ficklampa och arbetshandskar samt en speciell anordning för att kunna hänga sin cowboyhatt i taket.
Fisker Alaska kommer erbjudas med två olika batteristorlekar. Det mindre batteriet på 75 kWh ger pickupen en räckvidd på 37 mil, med det större på 113 kWh lovas en räckvidd på 55 mil. Beroende på drivlina uppges sprinten från 0-100 km/h klaras på mellan 7,2 och som bäst 3,9 sekunder. Priset på den amerikanska marknaden beräknas starta på 45 400 dollar, strax under 500 000 kronor. Om Fisker Alaska även kommer till Sverige är ännu oklart.