Flera lyxiga elsuvar på gång från Mercedes
Carl Undéhn
6 sep 2021
Mercedes storsatsar på lyx under årets upplaga av IAA. Förutom premiären av EQE och den första elektriska modellen från AMG bjuds det även på koncept för den som gillar att köra – eller kanske snarare bli körd i – en elsuv.
För med Concept Mercedes-Maybach EQS tar Mercedes i från tårna med en elsuv från sitt lyxmärke Maybach.
Kunderna som väljer Maybach söker något extra och det är precis vad de får i Maybach EQS.
Baksätet beskrivs med orden ”loungekaraktär” och ska vara en plats för både vila och arbete. Utsmyckningar med pianolack och en ljusblå nyans ska bidra till att skapa en atmosfär som ”ombord på en ädel yacht”, enligt Mercedes-Maybach.
Med sedanen EQS lanserades den nya stora skärmen Hyperscreen som tillval. Här är den naturligtvis standard och har genomgått en del ändringar i menyerna för att anpassas till märket Maybach.
Företaget uppger också att kunderna som köper deras lyxbilar blir allt yngre, vilket ställer krav på både digitala lösningar och hållbarhet. Det ska konceptet Mercedes-Maybach EQS bjuda på i form av ”progressiv lyx”.
Men den utsläppsfria elektriska drivlinan gör det också möjligt att bygga en tystare och ännu mer bekväm bil, menar Britta Seeger som är försäljningschef hos Mercedes-Maybach.
Konceptet Mercedes-Maybach EQS bygger på en ny anpassningsbar plattform för elsuvar. Förutom Maybach-versionen ska den även användas för något mindre lyxig suv-version av sedanen Mercedes EQS och som lanseras nästa år. Tekniska detaljer var få, men den kommande suv-versionen av EQS uppges få en räckvidd på omkring 60 mil.
Fördelar i terrängen tack vare eldrift
Även den som vill ha en eldriven suv som verkligen kan köras i terrängen fick något att se fram emot hos Mercedes. Även EQG, ett koncept på en eldriven version av G-klass, har visats upp. Den beskrevs som en ”nästan produktionsklar studie” och utseendemässigt ser den ut som man förväntar sig av en G-klass.
Det betyder kantiga former och runda strålkastare. Baktill har Mercedes däremot vågat sig på lite förnyelse genom att ersätta reservhjulet med en box där det går att förvara laddkablarna.
Mercedes lovar också att EQG verkligen ska kunna ta sig fram i tuff terräng tack vare en elmotor vid varje hjul som kan styra kraften individuellt. Tack vare elmotorns direkt kraft och att batterierna bidrar till en låg tyngdpunkt menar Mercedes att den eldrivna versionen kommer få bättre terrängegenskaper än de fossildrivna versionerna.