BMW iX: uppdaterad och kvartsmiljonen billigare

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 jan 2025

Som det tidigare ryktats om uppdaterar BMW nu sin elsuv iX. Eller SAV, för Sports Activity Vehicle, som BMW väljer att kalla modellen. Oavsett vad vi väljer att kalla den får BMW:s 4,97 meter långa elsuv nu en omarbetad design och förbättrad teknik – som kanske även ger en liten försmak av vad vi kan vänta oss när de ny generationens elbilar inom Neue Klasse lanseras snöre i år.

Fronten har gjorts om med nya, smalare strålkastare och den belysta grillen som är standard hos versionen iX M70 xDrive går nu att få som tillval hos alla versioner. Den stora ytan där är klädd med en polyuretanbeläggning som enligt BMW ska ha en självlagande effekt för mindre skador. I rumstemperatur eller genom att värma upp ytan ska bland annat repor kunna tas bort inom 24 timmar.

Under det nya utseendet hittas uppdaterad teknik med både mer effekt och längre räckvidd som resultat. Drivlinan har blivit mer effektiv genom användning av halvledare med kiselkarbid i växelriktaren. Tillsammans med batterier med nya celler har energimängden höjts och med det räckvidden.

Som tidigare är alla versioner av iX fyrhjulsdrivna. Den tidigare instegsversionen xDrive40 heter nu xDrive45 och har ett batteri på 94,8 kWh som ger bilen en räckvidd på 60,2 mil, eller 16 mil längre än tidigare. Samtidigt har effekten höjts med 60 kW och är nu på 300 kW, eller 408 hästkrafter, och vridmomentet på 700 Nm. Med det går sprinten från 0.100 km/h nu en sekund snabbare än tidigare och är avklarad på 5,1 sekunder.

BMW iX xDrive50 heter nu xDrive60 och här har effekten höjts med 15 kW för att nu vara 400 kW, eller 544 hästkrafter, med ett vridmoment på 765 Nm. 0-100 km/h går då på 4,6 sekunder och batteriet på 109,1 kWh ger BMW xDrive60 en räckvidd på 70,1 mil.

Även toppversionen iX M60 har fått det nya namnet iX M70. Med det kommer också 30 kW mer effekt som nu är på 485 kW (659 hästkrafter), vridmomentet 1.015 Nm och 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Batteriet är på 108,9 kWh vilket innebär en räckvidd på 60 mil.

Det mindre batteriet hos BMW iX xDrive45 kan laddas med 175 kW och det tar då 34 minuter att ladda från 10 till 80 proicent. De båda andra versionerna klarar upp till 195 kW och laddar då från 10 till 80 procent på 35 minuter. Ombordladdaren är på 22 kW.

BMW iX har nu också fått en mer effektiv värmepump och spillvärme från motorerna kan användas för att värma kupén eller förvärmning av batteriet inför laddning, något som även kan aktiveras manuellt.

Den som vill kan nu välja till ett M Sport-paket som kommer med nya lättmetallfälgar, markerade luftintag och M Multifunktionsstolar med utökade inställningsmöjligheter av bland annat sidostödet. Bagaget rymmer 500 liter, eller 1.750 liter med fällt baksäte, och alla versioner kan dra ett släp på upp till 2.500 kilo.

Nya BMW iX går att beställa nu och priserna börjar på 879.000 kronor för xDrive45, 909.000 kronor för xDrive60 och 1.199.000 kronor för iX M70. Med det har priset för instegsmodellen ökat med nårga tusenlappar. Priset för toppversonen iX M70 är däremot blivit 248.500 kronor billigare än vad iX M60 var.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: