Först då kan vi verkligen räkna med Volkswagen ID.2all
Carl Undéhn
3 jan 2024
En prislapp från 25.000 euro och lanserings 2025. Det är Volkswagens löfte med elbilen ID.2all, en modell som ska bli tillverkarens första ”folkelbil”. Tillsammans med syskonmodeller från både Cupra och Skoda ska ID.2all tillverkas hos Seat i Spanien, där Volkswagen också håller på att bygga en batterifabrik.
Men även om vi kan räkna med att se den produktionsfärdiga bilen 2025 kommer det dröja längre än så innan produktionen kommer i gång på allvar. Tidigast i maj 2026 räknar Volkswagen med större volymer från fabriken vid Barcelona, enligt uppgifter inifrån Volkswagen till tyska Auto, Motor Sport.
Med det ser Volkswagen ut att ge en tidsmässig fördel till flera konkurrenter. Mindre och billigare elbilar från omkring 25.000 euro – eller under 300.000 kronor – är något som en rad både europeiska och kinesiska tillverkare är på gång att lansera.
Citroën har redan visat ë-C3 som ännu inte fått ett svenskt pris, men på kontinenten kostar från 23.300 euro. Renault 5 med ett pris från 25.000 euro visas under bilsalongen i Geneve i slutet av februari och Fiat arbetar på en eldriven Panda som väntas hamna i samma prisklass.
Under bilmässan IAA förra hösten visade Volkswagen upp konceptet ID.GTI, som är en sportigare GTI-version baserad på ID.2all som kommer 2026 eller 2027. Strax innan jul avslöjades även att ID.2all kommer i en högbyggd version kallad ID.2all SUV.