Hallå Fredrik, har du snott tomtens bil eller vad är det som händer?
Lotta Hedin
11 dec 2019
Fredrik, varför står du inte vid bilen i den här hallå-där-texten som du brukar göra?
– Jag har kört Porsche Taycan 4S i Finland och jag ville inte skymma sikten. Den är ju trots allt rätt tjusig.
Provkörning av Porsche igen, den gjorde vi ju i höstas?
– Det här är en annan typ av Taycan. Det är den ”billigare” varianten av Taycan, som är fyrhjulsdriven och kommer med två olika batteristorlekar. Modellen heter 4S.
Vad kostar den då?
– Utgångspriset är 1 170 000 kr. Då får man det lilla batteriet på 79,2 kWh (407 km räckvidd). Det stora batteriet på 93,4 kWh (463 km räckvidd) kostar 68000 kronor extra.
Varför kör ni i Finland?
– Porsche ville dels visa att elbilar verkligen är någonting även i den här typen av klimat, det var minus 25 grader som kallast, men också hur kul det är att köra den på is. Vilket det verkligen var. Vi sladdade runt på en sjö och det var inte svårt att få tiden att gå.
Hur är den att köra då?
– Den är kort sagt fantastisk. Glöm allt som heter uppkoppling, digitala tjänster, skärmar och Netflix i bilen, även om den har en del sådant så är det här en bil som främst ska köras. Porsches gener gifter sig oerhört bra med eldrift, om det råder inga tvivel. Den drar dock rätt mycket ström, och det blir mellan 25 och 30 mil i det här frysta landskapet. Men med tanke på hur snabbt den laddar, 0–80 procent på strax över 20 minuter så är det inget stort problem – vi hoppas bara att Ionity tapetserar svenska kartan med supersnabbladdare och även då norra delarna av Sverige.
Intresset verkar vara stort för bilen, men kommer någon att köpa den?
– Porsche ska sälja 500 stycken i Sverige nästa år, vilket är nära nog dubbelt så många som de säljer av Panamera per år. Begränsningen handlar mer om hur många de kan få levererade. Globalt har över 10 000 kunder redan skrivit på bindande kontrakt för Taycan och förbokningarna ligger på över 20 000 sammanlagt. Det här kan bli en succé. Porsche siktar på att hälften av alla bilar som levereras nästa år ska vara antingen laddhybrider eller rena elbilar. Taycan ska stå för 20 procent.
Men det ryktas redan om leveransproblem för Taycan?
– Ja, de första leveranserna har blivit aningen försenade, det dröjer till någon gång i februari/mars innan första kunderna får sina bilar.
Kan den här konkurrera med Tesla Model S?
– Definitivt. Men det här en annan typ av bil, för de som verkligen vill ha körkänslan på plats. Även om priset för den nordiska editionen med stora batteripaketet är cirka 150 000 kronor dyrare än värstingvarianten av Model S får du här en helt annan upplevelse. Men nästa år ska vi naturligtvis testa det här ordentligt. Du får helt enkelt ge dit till tåls med fullständig provkörningen och tester av Taycan till kommande nummer av Elbilen.