Annons:

Här är märket som krossar (nästan) all västerländsk konkurrens i Kina

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

22 mar 2025

Det börjar bli allt tydligare hur svårt det kommer att vara för utomkinesiska biltillverkare att ta plats på den växande elbilsmarknaden. För inte ens ett och ett halvt år sedan skrev vi om mobiltelefontillverkaren Xiaomi som ville satsa lite på bilar. De lanserade sin modell SU7, en sportbil (SU står för Speed Ultra) med batteripack på mellan 73 och 101 kWh. Och sportigheten finns där i alla fall i prestandan, det som först var toppmodellen gjorde 0–100 på 2,8 sekunder med två motorer på 495 kW. En ny Ultra-version har precis lanserats, den är bestyckad med tre motorer på sammanlagt 1154 kW. 0–100 går på strax under 2 sekunder. Toppfart 350 km/h. Det är Porsche Taycan-specifikationer. Eller. Nej, det är vassare än Taycan. Och en prototyp av Ultra-versionen är snabbare än Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-paket på Nürburgring (6:46.87 vs 07:55). Det är inte jämförbara siffror eftersom det inte är en produktionsbil, men Xiaomi ska göra om det och det ser onekligen ut som att Porsche måste dra fram någonting ur rockärmen om de ska behålla titeln som snabbaste elbil på Ringen. Här är för övrigt en video på hur SU7 Ultra slår en Tesla Model S Plaid i dragrace:

Om vi tar priset på basmodellerna på Xiaomi SU7 är de i paritet med en Volkswagen ID7. I Kina alltså. Där kostar basversionen cirka 30.000 dollar och tidigare toppversionen strax under 40.000 dollar. Ultra-versionen kostar 75.000 dollar. Jämför det med en grundversion av Porsche Taycan, som i Kina kostar 126.000 dollar. Och Xiomis försäljning har gått som tåget.

Företaget nådde 100.000 sålda enheter på bara 229 dagar efter den första leveransen av bilen. För att sätta det i perspektiv, det tog Tesla mer än dubbelt så lång tid att sälja samma antal av sin Model Y.
När Xiaomi nyligen nådde sin andra milstolpe med ytterligare 100 000 sålda enheter, tog detta endast 119 dagar. Från bisarra rivstarten har Xiaomi alltså ökat tempot.

En sammanställning av elbilsförsäljningen i Kina som Insideevs har gjort visar att de i Kina sålde fler bilar än Audi, BMW, Kia, Mercedes-Benz, Nissan, Polestar, Toyota och Volvo, medan Tesla och Volkswagen var de enda två märken som sålde fler elbilar än Xiaomi under samma period.

Och det var siffror från förra året. De västerländska märkena har inte direkt rivstartat året. Volkswagen sålde exempelvis 9 exemplar av ID7 i januari månad, enligt Car News China. Nio. Det har fått Volkswagen att rabattera priset hårt. Och investera stora pengar i elbilsutveckling i Kina.

Volkswagen ID7 Vizzion-försäljning i Kina. Grafik: China EV DataTracker.

Nyligen ökade däremot Xiaomi produktionsplanerna. För 2025 väntas de producera 350.000 bilar, vilket är en ökning med 50.000 bilar än tidigare satta mål. Pro-versionen av SU7 är redan slutsåld för i år.

Vad är det då som Xiaomi SU7 har som inte västerländska biltillverkare har? Dels är det ju en kinesisk bil, som fungerar bra i hemlandet av just den anledningen, men den har också 800 voltsystem i högre utrusningsnivåer, säkerhetssystem, räckvidd, prestanda, pris. Men viktigt i Kina är också uppkoppling. Enligt Car News China konkurrerar Volkswagen med bilegenskaper, körning, styrning och annat som varit viktigt i Europa. På kinesiska marknaden spelar sådant mindre roll. Där är det uppkopplade funktioner som är viktigast. Många unga vuxna bor hemma länge i Kina och använder då bilen som ett andra vardagsrum. Något som Xiaomi – som ju kommer från telkomsektorn – drar fördel av, menar Car News China.

Men frågan är om inte priset är avgörande. Alltså priset per prestanda i fråga om räckvidd, laddning och prestanda. Här har europeiska biltillverkare mycket att jobba med. Istället för att hänga kvar vid fossil teknik, som många europeiska biltillverkare gör när de backar på sina elbilsplaner. Det kräver ett enormt fokus för att kunna konkurrera med kinesiska elbilstillverkare. Det är en konkurrens som nämligen är stenhård i Kina. Det finns över 130 elbilsmärken i landet, vilket gör att innovation och prispress drivs med en enorm hastighet. Och det är inte omöjligt att Xiaomi kommer till Europa. Xpeng ser ut att kunna runda EU:s tullar och BYD gör likadant med en europeisk fabrik. Xioami planerar att komma till Europa och Sverige, vilket sker tidigast 2027, enligt senaste uppgifterna. Det är väldigt snart. Om Xiaomi på bara något år har kunnat konkurrera ut i stort sett alla västerländska märken i Kina duger det inte att införa tullar mot kinesiska bilmärken, hänga kvar vid fossilt och hoppas att vi hinner ikapp. Europeisk bilindustri står på spel.

Annons: