Här är Mercedes utmanare till Tesla Model 3 och Model Y
Carl Undéhn
25 maj 2023
Mercedes har tidigare antytt att de är på väg att släppa beteckningen EQ på sina elektrifierade modeller. De första elbilarna som ser ut att bli utan de båda bokstäverna är eldrivna versioner av fyradörrarscoupén CLA och crossoversuven GLC som lanseras nästa år.
Det meddelar branschtidningen Automotive News efter uppgifter från ett möte med Mercedeshandlare i USA.
Eldrivna CLA blir då först ut att använda Mercedes nya plattform MMA för modeller upp till storleken C-klass. Den är i första hand tänkt för elbilar, men ska även gå att använda för att bygga fossildrivna modeller. Ändå väntas den bli ett kliv upp vad gäller effektiviteten hos Mercedes elbilar genom att MMA bland annat använder sig av halvledare med kiselkarbid.
Eldrivna CLA uppges bli något större än dagens fossildrivna version, men få en slankare kaross för mindre luftmotstånd. Om det även planeras en kombiversion likt CLA Shooting Brake har inte nämnts.
Men även om den eldrivna versioner växer med några centimeter på längden innebär det att Mercedes utökar sitt program med eldrivna sedaner med en modell som är mindre än dagens EQE.
Och med det blir modellen en direkt utmanare till Teslas Model 3 – i alla fall storleksmässigt. Vad priset för eldrivna CLA blir har ännu inte meddelats. Räckvidden anges bli upp till 64 mil, vilket är några mil längre än vad Tesla Model 3 Long Range tar sig på en laddning.
Teslas storsäljare Model Y beskrivs också som den främsta konkurrenten till den kommande eldrivna versionen av GLC. Modellen blir då först att använda ytterligare en ny plattform för elbilar från Mercedes som kallas MB.EA.
Också den ska visas nästa år och då ersätta dagens elsuv EQC. Räckvidden anges bli 48 mil, vilket är fem mil kortare än Model Y Long Range men längre än de drygt 41 mil som EQC tar sig på en laddning.
Inte heller för eldrivna GLC finns det ännu några uppgifter kring vad priset kan bli.