Harley-Davidson satsar på elmotorer
Patrick Ekstrand
8 dec 2014
Batteritekniken sinkar Harley-Davidsons planer på en elmotorcykel. Batteripaketet som sitter på den elektriska motorcykeln Livewire som företaget visade upp i juni medger bara 80 kilometers körning, medan kunderna vill ha minst det dubbla. Modellen är dessutom alldeles för dyr.
Om den serieproducerades hade prislappen varit på 50 000 dollar (omkring 375 000 kronor)- 50 procent mer än vad kunderna är beredda att betala, sa HD-chefen Matt Levatich vid ett möte om hållbar utveckling, rapporterar tidningen Milwaukee-Wisconsin Journal Sentinel.
Samtidigt säger han att företaget var tvungna att ta fram modellen för att batteritillverkarna ska ta branschens behov på större allvar. Företaget vill dessutom vara på banan tidigt när nästa generation batterier med högre kapacitet finns på marknaden.
Av företagets webbsajt framgår det att man inte tänker överge sina klassiska bensinmotorer, men också att man vill anställa ingenjörer specialiserade på elmotorer.