Hyundai patenterar teknik för solid state-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 jan 2024

Toyota talar om 2028, samma årtal gäller för Nissan. Exakt när vi kan vänta oss elbilar med solid state-batterier återstår att se. Men nu tas ännu ett steg på vägen mot masstillverkning av batterier med fast i stället för flytande elektrolyt. Något som ska bana vägen för elbilar med både betydligt längre räckvidd och snabbare laddning än i dag.

Tillsammans med den amerikanska batteriutvecklaren Factorial Energy har Hyundai lämnat in ett patent i USA för solid state-batterier. Det använder vätska som ska reglera trycket i batteriets celler så att det hålls på en och samma nivå när batteriet laddas och urladdas. Även temperaturen i cellen ska regleras för att hålla en optimal nivå.

En avgörande del vid utveckling av solid state-batterier är att hitta lämpliga material som kan användas för den fasta elektrolyten. Något som fått bland annat Nissan att samarbeta med NASA och bygga upp en enorm databas över egenskaperna hos olika material. Exakt hur Hyundais och Factorial Energys system med möjligheten att reglera trycket påverkar valet av material framgår inte av patentet.

Huyndai samarbetar med Factorial Energy sedan flera år tillbaka. 2021 visade företaget tester av solid state-celler som hade kvar 97,3 procent av sin kapacitet efter 675 laddcykler. Just längre hållbarhet är ytterigare en fördel med solid state-batterier, vilket nyligen visades av Volkswagens tester av celler från deras samarbetspartner QuantumScape. De hade kvar 95 procents kapacitet efter 1.000 laddcykler.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: