I stället för solcellsbil – Sono Motors ”solcellshybrider” nu typgodkända

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jan 2025

Utvecklingen hade gått långt, över 20.000 exemplar var förbokade och tillverkningen skulle ske hos Nevs i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men i februari 2023 kom beskedet att den tyska solcellsbilen Sion inte blir verklighet. Förtaget bakom den, Sono Motors, ville i stället satsa på att utveckla solcellslösningar för andra tillverkare.

Bland annat Solar Bus Kit som har testats på bussar av lokaltrafiken i Luleå. Till skillnad från hos personbilen Sion ska solcellerna på bussarna inte i första hand ladda batterier som bussen drivs med. I Luleå var det dieselbussar som användes för testet av de så kallade ”solcellshybrider”. Med det ska det gå att minska mängden energi från generatorn som annars drivs av förbränningsmotorn för att ladda de batterier som driver olika delar av bussens teknik.

Lokaltrafiken i Luleå var först med att testa tekniken på sina bussar 2022.

Den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen, Kraftfahrt Bundesamt, har nu typgodkänt lösningen. Något som gör det enklare för motsvarande myndigheter i andra europeiska länder att godkänna företagets Solar Bus Kit och gör det möjligt att lansera tekniken i bred skala.

Tanken är att solcellspanelerna även ska kunna användas av andra tynger fordon som lastbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!