Kia konverterar gammal storsäljare till eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 okt 2024

Kia EV9 och den mindre EV3 använder båda tillverkarens nya designspråk som är lite mer kantigt och boxigt än hos konkurrenterna. Men det här med räta linjer har Kia använt förr, bland annat hos småbilen Kia Pride som lanserades 1986 i ett samarbete med Ford och Mazda. Fram till år 2000 byggdes det byggdes i 2 miljoner exemplar av modellen som blev märkets första internationella storsäljare.

Samma år visade Kia också sin första elbil, Besta Electric Vehicle (KEV-1). Så när det nu är dags att fira 80 årsdag har Kia slagit ihop de båda milstolparna och tagit fram en Kia Pride från 1996 som är konverterad till eldrift.

Namnet är naturligtvis Kia PridEV och konverteringen har genomförts av de brittiska specialisterna Electrogenic. De har lyckats klämma in två batteripaket, ett över varje hjulaxel, som har en gemensam kapacitet på 20 kWh. Det kan laddas med upp till 3,3 kW och att ladda fullt tar knappt sex timmar. Med en vikt på 870 kilo väger den konverterade versionen endast 20 kilo mer än det bensindrivna originalet.

Räckvidden anges till knappt 20 mil, men då i Eco-läget där motorns effekt är strypt till 45 kW (61 hästkrafter). Utöver det finns lägena Sport, där motorns effekt nästan fördubblas till 80 kW (109 hästkrafter), och Auto med 60 kW (82 hästkrafter). Auto-läget ska enligt Kia efterlikna körupplevelsen hos en modern elbil med ”mjuk, progressiv acceleration” och en välavvägd bromsregenerering.

Enligt car.info finns det idag 134 Kia Pride inregistrerade i Sverige. Skulle någon vara intresserad av att själv äga en elkonverterad Kia Pride finns en på Blocket till salu just nu.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: