Kia ökar takten för eldrift – EV9 bekräftad till nästa år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 mar 2022

Igår meddelade Hyundai att de tillsammans med sitt lyxmärke Genesis ökar takten i elektrifieringen med 17 nya elbilar till 2030. Nu hakar koncernsyskonet Kia på och presenterar sina planer för en snabbare övergång till eldrift.

Från och med nästa år ska minst två nya elbilar lanseras varje år fram till 2030. Hur många modeller som planeras totalt till dess framgår inte. Men fram till 2027 ska tillverkaren ha lanserat 14 eldrivna modeller. Det är en fördubbling från de ursprungliga planerna, som även de tidigare hade ökats från sju till elva nya elbilar.

Bland de tre modeller som nu lagts till handlar det om två eldrivna pickuper samt den mindre elbilen som det länge ryktats om att Kia vill lansera redan nästa år.

Om den kommer då bekräftades inte, däremot att vi nästa år får se den större elsuven Kia EV9. Den har tidigare visats som koncept och nu säger Kia att den blir omkring fem meter lång, ska klara 0-100 km/h på fem sekunder och får en räckvidd på 54 mil. Tidigare hette det att konceptet hade en räckvidd på 48 mil, vilket är kortare än dagens EV6 som kommer drygt 50 mil på en laddning enligt WLTP.

Kia EV9 som koncept

Vid presentationen av konceptet EV9 sa Kia också att den skulle kunna ladda med upp till 350 kW. Det bekräftades inte, däremot att det ska gå att ladda 10 mils räckvidd på sex minuter.

Tidigare hade Kia som mål att 2030 sälja 880 000 elbilar om året. Nu räknar tillverkaren med att kunna sälja över 800 000 elbilar årligen redan 2026. För 2030 räknar de därför nu med att den årliga elbilsförsäljningen kommer uppgå till 1,2 miljoner exemplar.

Läggs Hyundais väntade försäljning av 1,87 miljoner elbilar om året till 2030 kommer koncernen Kia-Hyundai då tillsammans ha en årlig försäljning av över tre miljoner elbilar.

Kia EV9 som koncept

Hyundai presenterade också planer på att 2025 lansera den nya elbilsplattformen IMA. Med en ny standard för elmotorer och så kallade Cell to pack-batterier där cellerna monteras direkt i batteripaketet vill Hyundai sänka kostnader och erbjuda elbilar med kängre räckvidd.

IMA ska handla om en omarbetad version av dagens plattform E-GMP som bland annat har 800-voltsteknik för snabb laddning.

Även Kia använder sig av E-GMP för elsuven EV6, men Kia nämnde ingenting om planer på IMA eller någon annan ny plattform.

Utan att gå in på detaljer sa Kia att även de planerar förbättringar vad gäller batteritekniken. Fram till 2030 ska energidensiteten ökas med 50 procent och kostnaderna minska med 40 procent.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: