Kina varnar EU för undersökning av subventionerade elbilar
Carl Undéhn
14 sep 2023
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen meddelade igår att det ska inledas en undersökning av vad hon beskrev som snedvriden konkurrens när kinesiska elbilar säljs i EU. – Priset på dessa bilar är artificiellt nedtryckt av enorma statliga subventioner, sa Ursula von der Leyen i sitt linjetal.
Genom det hotas den viktiga bilindustrin inom EU. Bland annat ska kommissionen titta på möjligheten att införa strafftullar på elbilar som importeras från Kina.
Bland annat Stellantis-chefen Carlos Tavares har tidigare kritiserat vad han ser som orättvis konkurrens. Orsaken är att kinesiska tillverkare måste betala 10 procent importtull när bilar skeppas hit. Europeiska bilmärken måste däremot betala mellan 15 och 25 procent importtull när bilar skickas till Kina.
Inte helt oväntat är Kinas reaktion minst sagt negativ. Landets handelsdepartement beskriver beslutet som ett protektionistiskt tilltag från EU för att skydda sin egen industri. Resultatet skulle enligt Kina endast leda till ökade problem i leveranskedjorna, vilket i slutändan skulle drabba europeiska tillverkare negativt.
Just Kinas inhemska leveranskedjor lyfts fram som en av styrkorna bakom den snabba utvecklingen hos de kinesiska elbilstillverkarna. ”Under de senaste åren har den kinesiska elfordonsindustrin utvecklats snabbt och förbättrat sin konkurrenskraft, vilket är resultatet av obeveklig vetenskaplig och teknisk innovation och uppbyggnaden av en komplett industri- och leveranskedja”, skriver landets handelsdepartement i ett uttalande.
Den sammanfattade reaktionen från Kina är att det inte är statliga subventioner som fått landets bilindustri att växa, utan innovation och den hårda konkurrensen på den inhemska kinesiska marknaden.
De kinesiska tillverkarna har ännu en lite marknadsandel i Europa. Men utvecklingen går snabbt framåt. Enligt analysfirman Schmidt Automotive Research hade kinesiska tillverkare en marknadsandel för elbilar på 8,8 procent i västra Europa under årets andra kvartal. 2022 var andelen 6 procent, året innan 2,6 procent.
”Kinas uppenbara fördel och konkurrenskraftiga import har redan en inverkan på marknadsandelen för europeiska biltillverkare, som har sett en massiv ökning av importen av elfordon under de senaste åren”, skriver de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA i ett uttalande. Organisationen påpekar att Kina inte är den enda utmaningen för bilindustrin här. Även i USA har det införts stora statliga subventioner för gröna industrisatsningar, något som i praktiken innebär statliga stöd för tillverkning av elbilar och batterier där.
Men nu är alltså fokuset riktat mot Kina. Antalet bilar ”Made in China” väntas därför öka snabbt på Europas vägar de närmsta åren. Något som skapar oro för att det ska hota den viktiga bilindustrin här. Från Tyskland och Frankrike, som båda har en stor bilindustri, välkomnas därför EU-kommissionens planerade undersökning av bilar från Kina. Från den svenska regeringen har det ännu inte kommit någon reaktion.