Klart med finansiering för Volkswagens elbilssatsning i Spanien
Carl Undéhn
10 nov 2022
Med Seat/Cupra har Volkswagenkoncernen stora planer för att ställa om den spanska bilindustrin till eldrift. Och med finansiering klar är det nu grönt ljus för att dra i gång vad som kallats för den största investeringen någonsin för spansk industri.
Projektet ”Fast:Forward” betyder att Seat-fabriken vid Barcelona och Volkswagen fabrik vid Pamplona ska båda ställas om till att bygga elbilar. Och vid Valencia ska en av Volkswagens sex europeiska Gigafabriker för batteritillverkning hamna. Den ska vara klar 2026, delvis drivas av en egen solcellspark och få en årlig produktionskapacitet på 40 GWh.
Tillsammans går Volkswagenkoncernen och Seat in med 10 miljarder Euro, omkring 108 miljarder kronor.
Men även en så enorm summa utgör endast en del av projektet. För att ”Fast:Forward” skulle bli av ville Volkswagen och Seat även få statliga stöd från omstruktureringsfonden PERTE från Spanien som finansieras av EU:s stöd för att få igång ekonomin efter pandemin.
Så sent som häromveckan gick Seat-chefen Wayne Griffith ut i spanska medier och hotade med att lägga ned planerna om staten inte skjuter till tillräckligt med pengar.
Om det gav resultat eller inte är oklart. Men nu skjuter staten i alla fall tillräckligt med pengar för att projektet ska komma i gång. I ett första steg får Seat och Volkswagen 4,3 miljarder kronor av totalt 9,5 miljarder kronor som godkänts.
Spanien är efter Tyskland Europas näst största biltillverkare. Totalt vill Spanien investera över 40 miljarder kronor i stöd för att ställa om landets bilindustri till att bygga elbilar.
Med projektet i gång ökar också chanserna att Volkswagen lyckas lansera den billigare och mindre elbil som lovats komma 2025 med ett pris från 250 000 kronor. Både Cupra och Volkswagen har redan visat koncept på bilen i form av Cupra Urban Rebel och Volkswagen ID. Life.
Mycket tyder ändå på att koncepten kommer att ändras en hel del innan de går i produktion. Urban Rebel var i sitt första utförande en extrem gaturacer och ID. Life en minimalistisk bil som riktade sig till unga med bland annat bioduk i baksätet.
Cupra har senare visat en mer nedtonad version av Urban Rebel och Volkswagen uppges designa om ID. Life från grunden.