Lexus visar två koncept på nästa generations elbilar
Carl Undéhn
25 okt 2023
Imorgon, torsdag 26:e november, drar bilmässan Japan Mobility Show i gång i Tokyo. De senaste veckorna har flera japanska tillverkare redan visat koncept som ska visas upp där och nu kommer även Lexus med sitt bidrag.
De tar med sig två koncept på elbilar till mässan. Den ena av dem, sedanen Lexus LF-ZC, ska ge en fingervisning av en modell med planerad lansering 2026. Det blir också märkets första eldrivna modell som utvecklats som en elbil från grunden. Det innefattar även användandet av en ny generation batterier med högre energidensitet som därför kan vara plattare än dagens batteripaket.
Resultatet är en 1,39 meter låg och slank sedan med kort motorhuv och en välvd taklinje som sträcker sig hela vägen bak. Lexus uppger att karossens design tagits fram med målet att ha ett lågt luftmotstånd med ett cd-värde lägre än 0,2 – vilket bland annat Mercedes EQS har.
På längden mäter konceptet LF-ZC 4,75 meter, vilket är något längre än till exempel Tesla Model 3. Hjulbasen är 2,89 meter och tack vare det platta batteripaketet ska det enligt Lexus finnas gott om plats på insidan.
Enligt Lexus handlar det om prismatiska celler som kan packas tätt. Det betyder också att Lexus inte gör som BMW och väljer att använda cylindriska celler som Tesla för sin nya batterigeneration.
Däremot kommer Lexus bygga modellen med samma teknik som Tesla använder för Model Y vid fabrikerna i Tyskland och Texas, det vill säga gigacasting där stora delar av bilen gjuts i ett stycke. Med det vill Lexus och dess ägare Toyota öka effektiviteten vid tillverkningen
Övriga detaljer kring drivlina och räckvidd får vi inte veta. Lexus meddelar bara att räckvidden kommer vara den dubbla jämfört med dagens elbilar, men nämner inte vilka elbilar de hänvisar till.
Det andra konceptet Lexus LF-ZL är en elsuv. Men också den med en slank kaross och sluttande tak på 1,7 meter som klassar in den som en crossover. Bakrutan har här fått stryka på foten, ett designbeslut vi tidigare har sett hos Polestar 4.
LF-ZL är betydligt större än sedankonceptet med en längd på 5,3 meter och en hjulbas på hela 3,35 meter. Inte heller här bjuder Lexus på mer tekniska detaljer än att konceptet har styrning genom steer by wire och använder ett egenutvecklat operativsystem kallat Arene OS, som även hittas i det andra konceptet.
Med det ska båda koncept ha avancerad röststyrning som använder artificiell intelligens och möjligheten att individuellt anpassa köregenskaper men även ljud och vibrationer i bilen.