LG tar hjälp av kinesiska tillverkare för LFP-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jul 2024

Allt fler biltillverkare intresserar sig för litiumjärnfosfatbatterier, LFP. Tesla var tidigt ute med att använda LFP-batterier utanför Kina, Volvo EX30 är tillverkarens första modell som erbjud med LFP och Stellantiskoncernen satsar stort på kemin för de kommande billigare modellerna på plattformen Smart Car. Även Renault är intresserade av att börja använda LFP-batterier i kommande modeller och märkets avdelning för elbilar och digitalisering har inlett en satsning på det.

Genom att inte innehålla varken nickel eller kobolt är de billigare än den idag vanliga kemin med nickel-mangan-kobolt, NMC. Idag dominerar Kina tillverkningen av LFP-batterier. Det vill koreanska LG Energy Solution ändra på och inleder därför en satsning på tillverkning av LFP-batterier speciellt för att möta efterfrågan hos europeiska tillverkare.

LFP-batteriet Blade från BYD har rönt stora framgångar och används av flera tillverkare.

Däremot ska satsningen ske med kinesiskt kunnande. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters för LG Energy Solution samtal med tre kinesiska tillverkare om leveranser av katodmaterial för LFP-batterier. Vilka tre det handlar om nämns inte.

– Vi för samtal med kinesiska företag som kommer att utveckla LFP-katoder tillsammans med oss och producera dem för Europa. Vi överväger olika lösningar, inklusive etablering av joint ventures och långsiktiga leveransavtal, säger Wonjoon Suh som är chef för avdelningen för avancerade batterier hos LG Energy Solution.

Var LFP-batterierna ska tillverkas är inte bestämt. Enligt medieuppgifter kan produktionen hamna i Finland, Indonesien eller i Marocko. Men de kinesiska batteritillverkarna har ett stort försprång när det kommer till LFP-batterier. Först om tre år väntas LG Energy Solution kunna producera LFP-batterier som prismässigt kan konkurrera med de från kinesiska tillverkare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!