Annons:

Mercedes lovar: EQG ska se ut som en G-klass

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 sep 2023

Sedanen EQS har ett formspråk som nog fått en och annan Mercedesveteran att sätta i halsen. Men den droppformade, rundade karossen är optimal för att sänka bilens luftmotstånd och maximera räckvidden.

När också G-klass kommer som elbil 2024 vågar Mercedes däremot inte ändra för mycket i formerna. Modellens signum är dess kantiga och räta kaross – raka motsatsen till de välvda linjerna hos EQS. Men för att den inte ska bli en total bromskloss genom luften arbetar tillverkarens designers med små förfiningar i karossen.

Konceptet EQG

– Med elbilar är aerodynamik en stor utmaning. Med EQG var vår första uppgift att behålla bilens design, men förbättra aerodynamiken så mycket som möjligt, säger Emerich Schiller som är chef för G-klass till brittiska Autocar.

Exakt hur eldrivna G-klass ser ut och om namnet blir EQG vet vi inte ännu. Ett koncept har visats och enligt Emerich Schiller kommer eldriva G-klass behålla sitt ikoniska format. De aerodynamiska förbättringarna av karossen handlar om så små detaljer att kunder först inte kommer märka av dem.

– Det kommer att vara nästan samma bil. Det är i linje med vår filosofi: det är inte en elbil, det är en G-Klass, och du kan få den med en bensinmotor, en dieselmotor eller med eldrift, säger Emerich Schiller.

Det betyder att G-klass kommer leva kvar som fossilbil även efter att EQG – om det blir namnet – har lanserats. Ännu ett bevis för att den eldrivna versionen kommer se ut som en G-klass är att de ändringar i karossen han nämner även kommer till G-klass med bensin- och dieselmotor. Något han menar kommer sänka förbrukningen enormt mycket.

De tekniska detaljerna för serieversionen av EQG har ännu inte avslöjats. Konceptets drivning med fyra elmotorer och den nyutvecklade stela axeln bak borde hänga med till lanseringen.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: