Ola Källenius Mercedes_Foto_Daimler

Mercedes vill bygga billigare elbilar med LFP-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 okt 2021

Orden ”Mercedes” och ”billig” ser man sällan tillsammans. Den tyska tillverkaren kan oftast verkligen leva upp till beskrivningen premium – med priser därefter.

Men i takt med att priserna stiger för råvaror till batterier söker även Mercedes efter billigare alternativ. Lösningen är litium-järnfosfat och så kallade LFP-batterier som kommer användas i tillverkarens modeller EQB och EQA från 2024.

LFP-batterier har fördelen att de inte innehåller varken kobolt eller nickel och därmed är billigare att tillverka. Nackdelen är däremot att de har lägre energidensitet och är tyngre än batterier med kemin litium-nickel-mangan-kobolt, NMC, som är idag är vanliga i elbilar.

– Vi tror att det finns många kunder som kör i stan och som inte behöver en E63 AMG. Så för instegsmodellerna tittar vi på batterier med litium-järnfosfat för framtiden, säger Ola Källenius till affärssajten Bloomberg.

LFP-batterier har på kort tid blivit något som allt fler biltillverkare tittar på. I Kina har LFP-batterier redan fått större spridning och Tesla började utrusta sina Model 3 tillverkade i Shanghai med just LFP-batterier. Häromveckan meddelade Tesla också att alla tillverkarens Standard Range-versioner nu kommer få LFP-batterier.   

Efter att länge varit skeptisk till egen tillverkning av batterier blev Mercedes nyligen delägare i batteriprojektet ACC. Det startades av koncernen Stellantis tillsammans det franska oljebolaget Total och 2025 ska en första Gigafabrik med en årlig produktionskapacitet på 24 GWh tas i bruk i Tyskland. Fler ska sedan följa i Frankrike och andra länder, men det är oklart om även LFP-batterier är planerade att tillverkas inom samarbetet.

I dag köper Mercedes batterier från kinesiska CATL som även kan leverera LFP-batterier.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!