”Milstolpe i utvecklingen” – Porsche testar eldrivna Cayenne
Carl Undéhn
26 jul 2024
Porsche blev först ut att lansera en modell på den med Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. Då i form av nya, eldrivna Macan och vad vi tycker om den kan ni läsa om i vår provkörning här.
Att Porsche även planerar en eldriven version av den större elsuven Cayenne är ingen hemlighet och nu får vi en liten uppdatering av arbetet med den. Porsche har genomfört tester med maskerade prototyper av eldrivna Cayenne, som de nu släpper bilder på. Med det vill Porsche nu visa att de kommit så långt i utvecklingen att de är redo för tester även på allmänna vägar utanför det egna testcentret i Weissach.
– Testning i en verklig miljö har påbörjats och är en av de viktigaste milstolparna i utvecklingsprocessen, säger Michael Schätzle som leder arbetet med Cayenne.
Precis som Macan, och syskonmodellen Audi Q6 e-tron, ska också eldrivna Cayenne använda PPE-plattformen, som bland annat kommer med 800-voltsteknik för att kunna ladda med upp till 270 kW.
Enligt Porsche kommer Cayenne använda vad som beskrivs som en ”omfattande vidareutvecklad version av PPE. Tyvärr säger de ingenting om vad det handlar om för ändringar. Däremot lovas det att eldrivna Cayenne kommer bli en elsuv utöver det vanliga.
– Vi kommer att utnyttja potentialen i elektrifieringen för att ta Cayenne till en helt ny nivå i många avseenden – inklusive körprestanda, säger Porsches utvecklingschef Michael Steiner.
Vid sidan av väntade saker som komfort och vad som kallas ”Porsche-typiska köregenskaper” – läs sportighet – lovas också hög laddeffekt.
Till skillnad från nya Macan som endast är eldriven, även om förbränningsversioner lever kvar utanför Europa, kommer Cayenne att erbjudas som elbil, hybrid och med enbart förbränningsmotor. När vi får se nya Cayenne utan maskering och när lanseringen sker har ännu inte meddelats. .