Neue Klasse X – så blir BMW:s nästa generation elsuvar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 mar 2024

Nästa år lanserar BMW en ny generation av elbilar som de samlat under namnet Neue Klasse. Förutom tekniska framsteg med en mer effektiv drivlina, nya batterier med cylindriska celler och 800-voltsteknik för snabb laddning. Tillsammans ska det enligt BMW resulterar i elbilar där räckvidden ökar med 30 procent och laddtiderna minskar med lika mycket jämfört med idag.

Samtidigt passar BMW även på att föra in ett nytt designspråk med den nya generationen. Efter förra årets koncept Vision Neue Klasse med en sedan är det nu dags för Vision Neue Klasse X. Med det visar BMW hur elsuven som ska nästa år ersätta dagens iX3 kan komma att se ut. Eller SAV, för Sport Activity Vehicle, som BMW väljer att kalla den.

Även det andra konceptet kommer med former som skiljer sig mycket från dagens modeller från BMW. Designen är mer avskalad och linjerna mer räta. ”Monolitisk” design, enligt BMW. Bakpartiet på konceptet går däremot mer i linje med hur BMW:s modeller ser ut idag och de största nyheterna hittas i fronten. Med Vision Neue Klasse X får vi nämligen se hur BMW tänker sig att deras karakteristiska njurformade grill ska se ut på de kommande elsuvarna inom Neue Klasse.

Det förra konceptet Vision Neue Klasse saknade grillen, men den som trodde att BMW var på väg att fimpa njurarna får nu tänka om. Tvärtom, i fronten på Vision Neue Klasse X hittas en tydligt markerad, belyst grill. Däremot mindre än hos vissa av dagens suvar från BMW.

– Neue Klasse är mycket mer än bara ett fordon eller ett specifikt koncept, det är omdefinieringen av BMW-varumärket – och samtidigt mer BMW än någonsin tidigare, säger BMW-chefen Oliver Zipse.

Med det sistnämnda hänvisar han till BMW:s rykte om körglada bilar. Något som även kommande suvar (eller ”savar”?) ska bjuda på genom en nyutvecklad styrning av drivning och chassi med hjälp av avancerade datorer som BMW kallar ”superhjärnor”.

– I framtidens BMW arbetar fyra helt nya superhjärnor: högpresterande datorer som på ett smart sätt kombinerar det som tidigare kördes separat, säger BMW:s utvecklingschef Frank Weber.

Den ena av, som utvecklats internt, är helt dedikerad till att hantera drivlina samt kördynamik och en annan styr funktioner för självkörning.

– I framtiden kommer vi att kombinera fyra viktiga styrenheter i en enda högpresterande dator. Resultatet: mer dynamik, mer precision, mer effektivitet och ännu mer körglädje, säger Frank Weber.

Till skillnad från dagens elbilar från BMW kommer de inom Neue Klasse utvecklas som elbilar från grunden. Något som generellt leder till mer plats på insidan. Vi kan alltså vänta oss att ersättaren till dagens iX3 kommer med en rymligare interiör.

Båda koncepten för Vision Neue Klasse har en avskalad insida med en lutande pekskärm och BMW:s nya head up-display Panoramic Vision som breder ut sig under hela nedre delen av vindrutan. Om även produktionsbilarna blir så avskalade återstår att se, men att Panoramic Vision och en ny generation av infotainmentsystemet med stort fokus på röststyrning kommer är bekräftat.

Chefredaktör Fredrik Sanberg har redan hunnit kolla in Vision Neue Klasse X och en video från det kan ni se här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!