Nissan vill pressa priset på LFP-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2024

Järnfosfatbatterier, eller LFP, letar sig in i elbilar från allt fler tillverkare. Orsaken är att batterierna, som inte behöver varken kobolt eller nickel, är billigare än den idag vanliga kemin nickel-mangan-kobolt, NMC.

Även Nissan är intresserade av LFP men vill också sänka priset ytterligare. För det uppges den japanska tillverkaren nu både bedriva intern utveckling och söka efter partners inom batteribranschen. Bland annat för att möta konkurrensen från bland andra kinesiska BYD, som har det egenutvecklade LFP-batteriet Blade. Målet är att sänka priset med upp till 30 procent jämfört med dagens NMC-batterier.

Vid sidan av det har Nissan sedan tidigare lanserat en ambitiös plan för att börja masstillverka solid state-batterier med fast i stället för flytande elektrolyt. Genom det är det möjligt att erbjuda elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än idag.

Genom sin långa erfarenhet av batterier samt ett samarbete med Nasa kring utvärdering av  material för solid state-batterier räknar Nissan med att kunna få till volymtillverkning 2028.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: