/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F09%2FNorthvolt_Ett.jpg)
Nu är det klart – Northvolt och Volkswagen bygger batterifabrik i Tyskland
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
6 sep 2019
Volkswagen och Northvolt har startat ett joint venture-bolag för att bygga en batterifabrik i Satzgitter, Tyskland, skriver Northvolt i ett pressmeddelande. Målet är att starta produktion av battericeller vid årsskiftet 2023/2024. Den årliga produktionen ska initialt ligga på 16 GWh. Ägarandelen i det nya bolaget är 50/50. Bygget av fabriken inleds redan nästa år. Delar […]
Volkswagen och Northvolt har startat ett joint venture-bolag för att bygga en batterifabrik i Satzgitter, Tyskland, skriver Northvolt i ett pressmeddelande.
Målet är att starta produktion av battericeller vid årsskiftet 2023/2024. Den årliga produktionen ska initialt ligga på 16 GWh.
Ägarandelen i det nya bolaget är 50/50. Bygget av fabriken inleds redan nästa år.
Delar av de 900 miljoner euro som Volkswagen investerade i Northvolt för fabriksbygget i Skellefteå kommer nu att gå till joint-venture-bolaget. Med det här avtalet äger nu Volkswagen 20 procent av Northvolt och får en plats i styrelsen.
– Battericeller är en nyckelkomponent för elektrifieringen, därför samarbetar Volkswagen och Northvolt för att driva utvecklingen mot att få en effektiv cellproduktion i Europa. Genom att skapa ett joint-venture-bolag och bygga en fabrik i Salzgitter, säkrar vi upp att vi får kärnteknologin kring battericeller även i Tyskland, säger Stefan Sommer, som sitter i Volkswagen AG:s styrelse med ansvar för inköp och logistik, och som också är den person som tar plats i Northvolts styrelse.
Fredrik Hedlund, blir vd på det nya bolaget från att tidigare ha varit strategichef på Northvolt.
– Att bygga en gigafactory i Tyskland tillsammans med Volkswagen ger Northvolt möjligheten att öka produktionskapaciteten av gröna battericeller som har ett minimalt CO2-avtryck. Det här kommer att få en signifikant betydelse för elektrifieringen i Europa, säger han.
Och batterier behövs. Bara Volkswagen-gruppen behöver årligen mer än 150 GWh från 2025 i Europa och lika mycket i Asien.
Volkswagen-gruppen planerar att lansera närmare 70 nya helelektriska bilmodeller de kommande tio åren och bygga cirka 22 miljoner bilar.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FPolestar-4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FTavascan-Ioniq-5-N-eCarExpo2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FPeugeot-E-Lion-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FHyundai-Casper-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2F5DAD2F92-C3DF-4441-8B10-5DDEC32FC135.jpeg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FAudi-Q8-Dakar-edition-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FVolkswagen-ID3-Zwickau01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)