Ny anläggning för batterimontering viktigt steg för VW:s billiga elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 jul 2023

Företaget PowerCo är ännu inte så känt. Men som Volkswagenskoncernens dotterbolag för allt som har med batteritillverkning att göra är det något som nog kommer ändras kommande år. Sex gigafabriker för batteritillverkning planeras i Europa och två av dem, i tyska Salzgitter och utanför spanska Valencia, byggs just nu. Volkswagenkoncernen hoppas på att just Spanien ska bli ett nav för elbilstillverkning i Europa. Därför kommer nu nästa satsning på batterier där, den här gången vid Martorell utanför Barcelona. I anslutning till Seats fabrik där ska det byggas en anläggning för att montera celler i batteripaket.

– Vi kommer att investera ytterligare 300 miljoner euro för att bygga denna anläggning, som också kommer att användas för att montera battericellerna som PowerCo kommer att tillverka vid gigafabriken i Sagunto, Valencia, säger Wayne Griffiths som är vd för Seat/Cupra.

Cupra Raval

Det är också Seat/Cupra som ska tillverka den kommande mindre elbilen från Volkswagenkoncernen som lovats få ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor. Volkswagen och Cupra har gett smakprov på sina versioner av bilen i form av Volkswagen ID.2all och Cupra Raval, men även Skoda ska lansera en version. Den nya anläggningen vid Martorell väntas därmed spela en viktig roll i tillverkningen av de billigare elbilarna. De ska lanseras 2025 och samma år väntas den nya anläggningen för montering av battericeller stå klar.

Volkswagen ID.2all

Seat investerar 300 miljoner Euro, omkring 3,4 miljarder kronor, i den nya anläggningen. Men tillverkaren ansöker även om stöd från strukturfonden Perte, som finansieras av spanska staten och genom EU-medel för satsningar på grön industri. Volkswagen och Seat har redan i ett första steg beviljats omkring 4,4 miljarder kronor i stöd från Perte för projektet Future Fast Forward med målet att ställa om Spaniens bilindustri till att bygga tillverka ebilar.

I det investerar Volkswagen och Seat tio miljarder Euro, men en förutsättning för att gå vidare med projektet var att även spanska staten gick in med ekonomiska stöd.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!