Annons:

Ny studie slår hål på myt om livslängd hos elbilens batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 sep 2024

Att elbilarnas batterier inte ska hålla under bilens livstid med ett kostsamt batteribyte som följd är en seglivad myt. Att den ännu lever syns i den aktuella undersökningen EY Mobility Consumer Index, där 43 procent av de som tillfrågades i Sverige uppgav att det var något som oroade.

Flera studier har visat att batterierna håller bättre än vad som antogs när de första massproducerade elbilarna lanserades, som Nissan Leaf och Renault Zoe. Nu läggs ännu en studie till listan och kanske kan den en gång för alla avliva batterimyten.

Räckvidden hos en Nissan Leaf från 2016 har inte förändrats nämnvärt fram till idag, enligt undersökningen.

Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.

– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.

Han säger också att deras data nu visar att det inte finns någon anledning till oro när det kommer till batteriernas livslängd vid köpet av en elbil. Något som 43 procent av de tillfrågade i Sverige angav som orsak till att inte köra elbil i den färska undersökningen EY Mobility Consumer Index.

Att ladda långsamt hemma eller vid destinationsladdare är att föredra för den som inte vill slita på batteriet.

Att batteriet degraderas, alltså tappar en del av sin kapacitet över tid, är en naturlig process. Det sker främst i början och slutet av batteriets livstid. På grund av bristen på batterier som använts under längre tid kan Geotab inte reda ut exakt hur stor degaradering som sker i slutet av tiden som det används i en elbil.

Däremot har de kunnat se att mycket användande, alltså många körda mil, inte har någon direkt negativ effekt på batteriets åldrande. Att snabbladdning med hög effekt sliter på batteriets hälsa är känt sedan tidigare och Geotab pekar på att långsam laddning är att föredra. Ett glädjande besked för oss på nordligare breddgrader är att höga dagstemperaturer ser ut att bidra till något ökad degradering.

På sin hemsida har företaget ett verktyg där det går att välja mellan 21 elbilar och laddhybrider för att se hur batteriet har degraderats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: