Ny version av Ioniq 5 N för den som gillar att sladda

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 jan 2025

Ioniq 5 N kan med rätta beskrivas som en busbil. Inte bara för att det finns en knapp för N Grin Boost som släpper loss bilens alla 650 hästkrafter. Med konstgjorda motorljud och simulering av växlar inklusive vridmoment är det en bil som Hyundai menar kan köras med alla sinnen. Läs vår provkörning här!

Som om det inte räcker kommer Ioniq 5 N nu i en ny, ännu mer extrem version. Den är döpt till DK Edition. De första bokstäverna står för ”Drift King” och versionen ska vara optimerad för att sladda.

Driftkungen Keiichi Tsuchiya har hjälpt till vid utvecklingen av Ioniq 5N DK Edition.

För det har Hyundai tagit hjälp av driftkungen själv, den japanske föraren Keiichi Tsuchiya. På hans inrådan har DK Edition fått ny fjädring som sänker bilen med 15 millimeter och ger den en ännu lägre tyngdpunkt än vad den redan har tack vare batteriet i botten. För att pressa ned bilen ytterligare har det gjorts förändringar i karossen med med en ny vinge baktill samt sidokjolar

Utöver det har det tagits fram nya 21-tumsfälgar med en räfflad struktur som ska bidar till bättre grepp vid drifting. Och naturligtvis hittas även nya bromsar med belägg som täcker en större yta.

Tillsammans ska förändringarna bidra till att det nu är enklare att behålla kontrollen under sladd även i högre hastigheter. Vad priset landar på har inte meddelats och den som vill prova på DK Edition måste nog räkna med att boka en flygbiljett till Japan eller Sydkorea. Där ska den nya versionen komma ut på marknaden innan sommaren och det ser inte ut som att den kommer leta sig ut till andra marknader.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: