Nya detaljer: så snabbt laddar Mercedes CLA
Carl Undéhn
18 dec 2024
Nästa elbil so lanseras från Mercedes blir eldrivna CLA, en slank sedan med siktet inställt på att utmana bland annat Tesla Model 3. Den 4,8 meter långa bilen blir den första modellen på nya elbilsplattformen MMA och därmed också den första elbilen från Mercedes med 800-voltsteknik för snabbare laddning än hos dagens modeller. Tidigare har det talats om en laddeffekt på 250 kW, men det visar sig nu inte stämma.
Med plattformen MMA som grund kan eldrivna CLA nämligen ladda med upp till 320 kW. Det gör att modellen är uppe och nosar vid samma rekordhöga laddeffekter som vi ser hos uppdaterade Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Vid en laddstolpe med tillräckligt hög effekt ska Mercedes CLA på tio minuter kunna ladda 30 mils räckvidd.
Det handlar då förmodligen om det en av de två batterierna som vi väntas kunna välja bland hos CLA. När konceptet av bilen presenterades förra hösten sades det att den kommer erbjudas med två batterier, där det ena är ett billigare järnfosfatbatteri. Det uppges ha en kapacitet på 58 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 50 mil.
Mercedes beskriver det andra batteriet som “premiumversionen” med anoder där kiseloxid har lagts till grafiten för att höja energidensiteten med 20 procent jämfört med konventionella grafitanoder. Premiumbatteriet uppges ha en kapacitet på 85 kWh som ska ge Mercedes CLA en räckvidd på upp till 75 mil.
Då bland annat genom en låg förbrukning som ska vara 1,2 kWh per mil. Att Mercedes lever upp till sitt motto att ”effektivitet är den nya valutan” hos elbilar har redan bevisats med bland annat en 24-timmarskörning på klassiska banan Nardò i Italien. Där slogs en prototyp av Mercedes CLA nytt räckviddsrekord genom att under ett dygn köra en sträcka på totalt 3.717 kilometer med en genomsnittlig hastighet på 155 km/h.
Mercedes CLA väntas ha premiär i mars nästa år.