Nya siffror: det innebär skärpta utsläppsregler för VW

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 feb 2025

Bilbranschens varning om att de riskerar upp till 15 miljarder euro i böter till följd av de skärpta utsläppsreglerna inom EU har avfärdats som en felberäkning. Enligt Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, handlar det snarare om som mest 1 miljard euro, om ens det.

Att biltillverkarna måste sälja fler elbilar för att undgå böter är däremot ett faktum. Och då modellerna med förbränningsmodeller oftast har högre vinstmarginal kommer det påverka vinsten för fler tillverkare. Enligt Volkswagens egna uträkningar innebär de skärpta utsläppsreglerna att koncernen att vinsten under 2025 kommer minska med 1,5 miljarder euro, eller omkring 17 miljarder kronor. Det uppger branschtidningen Automotive News med hänvisning till en telefonkonferens med analytiker där Rolf Woller, chef för relationer till investerare hos Volkswagen, deltog.

2035 ska alla nya bilar som säljs inom EU ha nollutsläpp. På vägen dit skärps utsläppsgränserna stegvis och och i år sänks de från tidigare 116 gram koldioxid per kilometer till 93,6 gram. För varje gram utöver det måste tillverkarna betala omkring 1.000 kronor per bil såld bil i böter. I slutet av förra året uppmanade en rad tillverkare att skjuta upp skärpningen, något EU inte har några planer på att göra.

Summan på 1,5 miljarder euro som Volkswagen kommit fram till ska innefatta både möjliga böter och minskade intäkter från försäljning av modeller med förbräningsmotor. Eventuellt innehåller uträkningen även minskade intäkter från försäljningen av elbilar om priserna på dem sänks för att deras andel i den totala försäljningen. Enligt beräkningar måste elbilarna stå för omkring 20 procent av alla bilar som Volkswagen säljer i år. Under förra året utgjorde de 8,3 procent av Volkswagenkoncernens försäljning.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!