Annons:

Ökad försäljning för Volvo – men minskad vinst

Volvo ökade sin försäljning under årets andra kvartal. Totalt såldes 178 800 bilar mellan april och juni, en ökning med 25 procent jämfört med förra året. Men vinsten före skatt på 5 miljarder kronor är ändå en kraftig minskning mot andra kvartalet förra året, som uppgick till närmre det dubbla. Volvo anger minskning med att förra årets siffror drogs upp av Polestars notering på börsen.

Framför allt ökade försäljningen av de helt eldrivna modellerna XC40 och C40, som steg med 178 procent jämfört med samma period förra året. Med det stod de eldrivna modellerna för 16 procent av tillverkarens försäljning globalt – jämfört med 7 procent under samma period förra året. När den försenade elsuven EX90 samt den nyligen visade mindre modellen EX30 börjar säljas nästa år räknar Volvo med att de bidrar till att elbilar kommer stå för en ännu större andel av försäljningen. Från 2030 ska Volvo endast tillverka och sälja helt eldrivna modeller.

Den ökade andelen elbilar påverkade däremot vinstmarginalen per såld bil, som är betydligt lägre för tillverkarens elbilar jämfört med modellerna med förbränningsmotor. Orsaken uppges vara det höga priset på litium under förra året som behövs för tillverkning av batterierna.

Men Volvo väntar sig en högre vinstmarginal på elbilar under kommande månader då priset på litium väntas gå ned. Det tillsammans med prishöjningar på elbilarna modellåret 2024 förväntas vinstmarginalen att stiga under kommande kvartal, skriver Volvo. Det gäller framförallt den mindre EX30 där Volvo räknar med en vinstmarginal på mellan 15-20 procent. Under 2022 hade Volvo en vinstmarginal på 8 procent för sina eldrivna modeller.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-07-20

Relaterat innehåll