Premiär för Polestar 4 – snabb och utan annars vanlig sak

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 apr 2023

Polestar ska fram till 2025 lansera en ny modell om året. Så efter att vi förra hösten fick se elsuven Polestar 3 är det nu dags för – ja du gissar rätt – Polestar 4. 

Också det en suv, men med sluttande taklinjen och alltså en crossover, eller ”SUV Coupé” som Polestar kallar karosssformen. 

Med en längd på 4,84 meter är den nya modellen inte mycket kortare än den 4,9 meter långa Polestar 3. Däremot är Polestar 4 bredare, hela 2,14 meter mot treans strax under två meter. 

Höjdmässigt placerar sig Polestar 4 med 1,54 meter mellan Polestar 2 och Polestar 3. Det gör Polestars senaste modell lägre än andra coupesuvar på marknaden. Vilket också varit tanken. 

Precis som att Polestar 3 beskrevs som tillverkarens tolkning av det populära segmentet suv ska också Polestar 4 bjuda på en ny typ av design för en coupe-suv. 
Inspirationen kommer från en helt annan typ av bil, nämligen det slanka konceptet Precept som ska bli en seriemodell som sedanen Polestar 5. 

Som ett resultat av det kommer också Polestar 4 utan bakruta. Polestars designchef Maximilian Missoni har i en tidigare intervju med Elbilen berättat stukat det är något som gör det möjligt att skapa mer plats för huvudet i baksätet trots en kraftigt sluttande taklinje. 

För sikten bak finns en kamera baktill som visar en bild på en högupplöst skärm på en digital backspegel. Det ska enligt Polestar ge en betydligt bättre sikt bakåt än med en traditionell spegel. 

Men skärmen kan även agera vanlig spegel om kameran stängs av. Det tillsammans med en låg front ska garantera ett lågt luftmotstånd. Hur lågt nämns däremot inte. 

– Istället för att bara modifiera en befintlig SUV, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse, säger Polestars vd Thomas Ingenlath. 

Polestar 4 byggs på Geelykoncernens elbilsplattform SEA, och delar alltså teknik med allt från Volvo EX90 över Zeekr 001 till Smart #1. 

Redan innan premiären hade Polestar lovat att Polestar 4 skulle bli deras snabbaste modell hittills. Nu får vi veta att Polestar4 bjuder på upp till 544 hästkrafter och ett vridmoment på 686 Nm. Med det klarar bilen 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Det kan jämföras med prestandaversionen Polestar 2 BST 270 som klarar sprinten till 100 km/h på 4,5 sekunder. 

Polestar 4 kommer med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift från två elmotorer, vilket är versionen med de 544 hästkrafterna. Polestar 4 Single Motor kommer med 272 hästkrafter och ett vridmoment på 343 Nm. 

När det kommer till batteri och räckvidd nämner Polestar endast storleken för Long Range-versionen. Den kommer med ett batteripaket på 102 kWh vilket i utförandet med fyrhjulsdrift ger en räckvidd på 56 mil, enligt WLTP. 
Polestar 4 Single Motor uppges ha en räckvidd på upp till 60 mil. 

Polestar 4 Dual Motor Long Range får också en ny funktion där du kan välja mellan att maximera räckvidden genom att endast använda den bakre elmotorn eller få mer prestanda genom båda motorer. 

Vid en snabbladdare klarar bilen en effekt på 200 kW och ombordladdaren är på 22 kW. Polestar 4 kan också dela med sig av ström till prylar genom Vehicle to Load, vilket är standard precis som värmepump. 

Bilen har 12 kameror, 12 ultraljudssensorer samt en radar för säkerhetsfunktioner. I det ingår även en kamera som övervakar föraren. Intressant är att Polestar trycker på att den inte spelar in videos utan endast skickar vidare data.

Polestar 4 kommer att erbjudas med olika paket för design och komfort eller prestanda. Priset? Avslöjas inte exakt, men uppges hamna mellan Polestar 2 och Polestar 3. Vilket i rena siffror alltså betyder att Polestar 4 kostar någonstans mellan 559 000 och 970 000 kronor.  

Men det ser ut att kunna hamna i det nedre segmentet, för Polestar nämner ett ”indikativt lanseringspris” från 60 000 euro, omkring 680 000 kronor. 

Tillverkningen stsrtar hos Geely i Kina i november i år och det är där Polestar 4 lanseras först. Hit till Sverige väntas den komma i början av nästa år. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!