Renault ska bygga Polestar 4 – i Sydkorea

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 nov 2023

Polestar har genom åren ofta använt den brittiska bilfestivalen Goodwood Festival of Speed för att presentera saker. Men nu har de lanserat ett eget event kallat Polestar Day, som igår gick av stapeln för förata gången i Los Angeles.

På plats fanns förutom uppgraderade Polestar 2 även elsuven Polestar 3, crossovern Polestar 4, sedanen Polestar 5 och konceptet som den baseras på, Precept. Utöver det visade även konceptet på Polestars kommande roadster upp och vinnaren från Polestar Design Award, Polestar Syngery.

Polestar bjöd på en bred uppställning under första Polestar Day i Los Angeles.

Med det vill Polestar visa att de har mycket på gång, något som kan behövas efter gårdagens rapport för årets tredje kvartal som visade på stor förlust. Under Polestar Day var det även fokus på framtidens teknik med representanter från Mobileye, som ska göra Polestar 4 självkörande, och batteriutvecklaren StoreDot.

Med sina egenutvecklade XFC-celler vill StoreDot nästa år lansera batterier som kan ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Förra året meddelade Polestar att de investerar i StoreDot och nu fick vi veta att deras XFC-celler kommer användas av Polestar 5.

Snabbladdande XFC-celler från StoreDot kommer till Polestar 5.

Nyligen meddelade Polestar att koreanska Sk On ska leverera ovanligt långa battericeller med hög andel nickel till Polestar 5 för ”överlägsen” räckvidd. Det får då tolkas som att Sk On blir ett av företagen som kommer tillverka StoreDots XFC-celler.

Men battericeller är inte det enda kopplingen mellan Polestar och Sydkorea. I ett samarbete med Renault ska även crossovermodellen Polestar 4 byggas i den franska tillverkarens sydkoreanska fabrik från 2025. Med det ökas Polestars ”globala tillväxtambitioner” med tillverkning av bilar i tre länder, menar Polestars vd Thomas Ingenlath.

För tillfället bygger Polestar endast i Kina, men Polestar 3 ska även tillverkas i Volvos amerikanska fabrik i South Carolina – och senare alltså Polestar 4 i Sydkorea.

Polestars ägare Geely och Renault inledde tidigare i år ett samarbete för utveckling och tillverkning av modeller med hybrid- och förbränningsmotor. Ett gemensamt bolag bildades då som bland annat ska leverera drivlinor till fossilbilar från Volvo och Renault.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: