Så blir insidan av nya Mini – vi har kollat in!
Carl Undéhn
20 jul 2023
Om några månader är det premiär för den nya generationen av eldrivna Mini. Utsidan har vi redan fått se läckta bilder på. Mini har också bekräftat att nya Mini kommer i två versioner. Instegsversionen blir Mini Cooper E med 184 hästkrafter, vilket är samma som hos dagens eldrivna Mini. Batteriet har däremot vuxit från 32,6 till att nu vara på 40,7 kWh som ska ge en räckvidd på 30 mil. Utöver det kommer också versionen Mini Cooper SE med 218 hästkrafter och ett större batteri på 54,2 kWh för en räckvidd på 40 mil.
Nu får vi officiella bilder på hur inredningen blir. Elbilen har varit i München och kollat in bilen.Med nya Mini har insidan hämtat inspiration långt bakåt i tiden. Faktiskt hela vägen till den allra första versionen av Mini som lanserades 1959. Redan med den tidens mått hade Mini en rejält avskalad interiör med endast en hastighetsmätare mitt på instrumentbrädan. Därför hittar vi nu endast en, rund OLED-skärm på 9,4 tum på insidan hos nya Mini. Framför föraren finns i stället en head up-display för viktig förarinformation. Ovanför mittkonsolen hittas ett fåtal fysiska knappar och även en ”startnyckel”. Den går inte att dra ut, men vrids om för att starta bilen.
Inställningar görs alltså på skärmen och Mini har lagt stor vikt på att skapa en både digital och lekfull upplevelse på insidan. Bland annat genom den virtuella assistenten Spike, en digital engelsk bulldog som ska svara på frågor och kunna dra skämt. Den går även att koppla upp den egna mobilen via Apple Car Play eller Android Auto. För Apple Car Play anpassas även det som visas för den runda skärmen, något som i alla fall ännu inte är tillgängligt för den som använder en telefon med Android.
Själva instrumentbrädan utgörs av vad Mini beskriver som ett återvunnet stickat material som kan belysas i olika färger. Med det vill Mini ersätta de tidigare inslagen av krom enligt mottot att ”ljus är framtiden”.
Skärmen har flera olika stämningslägen att välja bland med olika färgskalor som då även går igen på instrumentbrädan. Men det går också att få en egen bild på skärmen för att göra bilen mer personlig. Lekfullheten gick inte att ta miste på och det första intrycket var att det är ett smidigt och väldesignat gränssnitt som ger ett leende på läpparna. Förhoppningsvis återspeglas det även i en körglad bil, men det får vi återkomma till vid ett annat tillfälle.
Den nya mjukvaran Mini OS9 har utvecklats av BMW/Mini i München och ska vara från grunden byggt för en touchdisplay. Men även röststyrning kommer spela en stor roll hos nya Mini och ja, den ska kunna förstå svenska.
Fler tekniska detaljer kan vi räkna med senare i höst.