Så ska F1-teknik ge Mercedes fördel mot Tesla

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 maj 2023

När Mercedes visade upp konceptet EQXX slog utvecklingschefen Markus Schäfer fast att ”effektivitet är den nya valutan” i elbilsracet. Med lågt luftmotstånd, en effektiv drivlina och intelligenta system för att hålla nere förbrukningen var målet en räckvidd på 100 mil med ett batteri på 100 kWh.

Två testkörningar till Rivieran och Storbritannien visade däremot att EQXX togs sig betydligt längre än så på en laddning.

Sedan dess har vi fått se betydligt mindre aerodynamiskt formade elbilar som EQS SUV och EQE SUV. Men effektiviteten står högt i kurs hos Mercedes som nu uppges ha kallat in sin avdelning för Formel 1 i arbetet med att utveckla teknik för kommande eldrivna modeller.

Och då inte modeller som är tänkta att köras på tävlingsbanan, utan vanliga volymmodeller.

Genom det vill Mercedes enligt branschtidningen Automotive News knappa in på Teslas försprång inom utveckling av elbilar.

F1-teamet var inblandade redan i utvecklingen av konceptet EQXX. Genom att använda deras tävlingsstänk hoppas Mercedes även kunna snabba utvecklingen av komponenter som är avgörande för att sänka förbrukningen.

Det har tidigare talats om att Mercedes 2024 ska lansera en elbil som delvis använder teknik som visades med EQXX.

Redan nu ska samarbetet göra det möjligt för Mercedes att minska utvecklingstiden för en ny modell från 58 till 40 månader, enligt Markus Schäfer. Målet är att pressa ned det till 30 månader, så länge det handlar om modeller som använder sig av en befintlig plattform.

Att teknik från tävlingsvärlden med tiden sipprar ned till volymmodeller har länge varit standard inom bilindustrin. Eldriven motorsport som Formula E och Extreme E har ändå hittills spelat en mindre roll vid utvecklingen i skiftet till eldrift.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: