Så ska Toyota slå konkurrensen med batteriteknik
Carl Undéhn
14 sep 2023
Efter en avvaktande start presenterade Toyota tidigare i år en plan för att både komma ifatt och köra om konkurrenterna i elbilsvärlden. En ny generation av elbilar med bättre teknik och mer effektiv tillverkning ska lanseras 2026. Under Japan Mobility Show i oktober ska vi få se ett första koncept på den nya generationens modeller.
Redan nu avslöjar Toyota lite mer kring sina planer. Vid invigningen av en elbilsfabrik i Japan fick vi veta att Toyota arbetar på utveckling av fyra typer av batterier som ska användas från 2026. Med det vill tillverkaren täcka upp behoven hos många olika kunder. Något som kan behövas då Toyota håller fast vid målet att sälja 3,5 miljoner elbilar om året från 2030.
Det ena av de fyra batterierna är av typen solid state. Sedan tidigare har Toyota lovat att 2027 lansera en elbil med ett solid state-batteri. Tekniken, med en fast i stället för flytande elektrolyt, ger elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Toyota anses vara en av de tillverkare som kommit längst i utvecklingen av solid state-batterier.
Tekniken ska göra det möjligt för Toyota att bygga bilar med 100 mils räckvidd som kan laddas fullt på endast tio minuter. De övriga tre batterierna använder flytande elektrolyt och delas in i kategorierna Performance, High Performance och Popularised som ska uppfylla olika krav.
Performance lanseras med den nya generationens bilar 2026, uppges bli 20 procent billigare än batterierna i dagens elbil bZ4X och kunna laddas till 80 procent på 20 minuter.
Något år senare införs batteriet High Performance som är uppbyggd med en annan struktur och använder en katod med en hög andel nickel. Med det ska en räckvidd på upp till 100 mil på en laddning bli möjligt. Trots det ska batteriet bli 10 procent billigare än versionen Performance.
Batteriet Popularised kommer senast 2027, kan beskrivas som ett kostnadseffektivt alternativ och använder billigare LFP-celler. Jämfört med batteriet som används hos dagens elsuv Toyota bZ4X ska Popularised ge 20 procent lägre räckvidd till en kostnad som är 40 procent lägre.
Utöver det arbetar Toyota på att minska höjden på batteripaketen. Genom det blir det enklare att också sänka höjden på bilarna för minskat luftmotstånd – och med det längre räckvidd. Som exempe nämns att batteripaketet hos bZ4X mäter 150 millimeter på höjden. Hos nästa generations elbilar vill Toyota sänka det till 120 millimeter, eller 100 millimeter för sportigare modeller.