Så ska Volkswagen undvika en ny halvledarbrist
Carl Undéhn
28 aug 2023
”Halvledarbrist” var nog det vanligaste ordet inom bilbranschen förra året. Det och allmän komponentbrist fick leveranstidenra att skjuta i höjden. Situationen är ännu ansträngd, men ska ha förbättrats något. I ett försök att förhindra fortsatta problem meddelar Volkswagen att de nu inför en ny strategi med direkta inköp av halvledare från tillverkarna.
Arbetet med började redan under förra året med det interna initiativet COMPASS, som står för Cross Operational Management Parts & Supply Security. En ny avdelning inom Volkswagen, Semiconductor Sourcing Committee, ska ansvara för att köpa in komponenter till alla koncernens märken. Med det kommer också ökad användning av samma komponenter och system bland de olika tillverkarna. Något som förhoppningsvis ska ge nya fördelar
– Denna transparens innebär även, vad gäller halvledare, att tekniska alternativ kan identifieras och implementeras snabbare vid flaskhalsar. En annan positiv effekt är att en minskning av varianter i hårdvaran resulterar i en lägre grad av mjukvarukomplexitet, säger Karsten Schnake som är inköpschef på Škoda Auto och chef för den funktionsövergripande arbetsgruppen COMPASS.
Halvledare är en viktig beståndsbil hos alla bilar idag. Som exempel nämner Volkswagen att en Porsche 911 från 1978 använde åtta halvledare i en styrenhet. Hos Skoda Enyaq handlar det idag om 90 styrenheter med omkring 8.000 elektroniska komponenter. Och antalet väntas öka under de närmsta åren. Bilindustrin är idag världens femte största köpare av halvledare. Till år 2030 väntas det ökade antalet halvledare i bilar göra att bilindustrin är den tredje största inköparen.